Urmare la Cum să înveți (5) Gândirea și limbajul
Ai înțeles motivele pentru care înveți, ți-ai asigurat condiții bune pentru învățare, ești gata să-ți concentrezi atenția și să-ți îmbogățești memoria, gândirea și limbajul ? Acum însușește-ți și aplică tehnica învățării eficiente !
Ai înțeles motivele pentru care înveți, ți-ai asigurat condiții bune pentru învățare, ești gata să-ți concentrezi atenția și să-ți îmbogățești memoria, gândirea și limbajul ? Acum însușește-ți și aplică tehnica învățării eficiente !
Învățarea eficientă începe cu atenția în clasă, în sala de curs. Ordonează-ți lucrurile pe bancă și fii ochi și urechi la explicațiile profesorului. Caută să înțelegi ce explică, să răspunzi la întrebări, dacă vă adresează, să pui întrebări, dacă nu ai înțeles ceva. Participă numai la discuțiile cu profesorul, nu și la conversațiile particulare ale colegilor.
Ia notițe ordonat și cu participarea gândirii. Nu scrie mecanic tot ce spune profesorul, e o muncă grea și inutilă. Notează schematic ideile principale, lucrurile importante. De regulă, pe acestea profesorul le repetă sub diferite forme, le notează pe tablă, face desene explicative (fă-le și tu !). Folosește prescurtări, folosește diferite culori pentru a diferenția diferite elemente. Dacă ești elev mai mic, și încă nu ai bine consolidată deprinderea de a lua notițe în acest fel, mai scrie-le o dată acasă, ordonate, cu culori, sublinieri, încadrări în chenare etc.
Ești acasă și te apuci de învățat. Întâi planifică ce ai să înveți. Înveți lecțiile predate în ziua respectivă, pe care le vei repeta în ziua în care ai ora următoare la obiectul respectiv. Astfel, dacă înveți după-amiaza, luni seara înveți lecțiile predate luni, iar marți repeți ce ai învățat pentru marți în zilele anterioare. Începe cu obiecte pe care le consideri mai ușoare, continuă cu cele socotite de tine mai grele, termină tot cu un obiect ușor. La sfârșitul săptămânii treci prin tot ce ai învățat în săptămâna respectivă. Când ți se fixează recapitulări, repetă tot ce îți indică profesorul.
Începi să înveți la primul obiect. Pe masă ai numai ce privește obiectul respectiv: caietul de notițe, manualul, caietul de teme, materiale ajutătoare (dicționare, atlasuri, cărți etc.) Întâi înveți și după aceasta efectuezi temele scrise, logic. Recomand insistent să îți cumperi un rând de manuale, chiar dacă primești unul de la școală. Învățatul eficient presupune și munca cu manualul. În afară de citit, faci și sublinieri, adnotări, pe care nu le poți face pe o carte ce va fi transmisă altui elev după un an.
Citește notițele întâi, apoi citește lecția din manual, de la început până la sfârșit. Citește cu atenție titlul lecției, du-te și citește din nou și titlul capitolului din care face parte lecția. Citește-o apoi pe fragmente, subliniază esențialul și încearcă să reproduci cu cuvintele tale fiecare fragment, pe scurt, ideile principale. Pe o coală albă de hârtie fă un conspect al lecției din manual. Scrie întâi titlul capitolului, dedesubt pe cel al lecției, apoi ideile sau elementele principale și legăturile dintre ele și încheie cu concluzia. Ai terminat cu ultimul fragment, mai citește-o o dată de la început până la sfârșit, apoi povestește-o în întregime. E bine să te asculte la final unul din părinți sau un coleg serios, cu care îți poți face lecțiile fără a pierde timpul. Acum rezolvă temele primite pentru acasă.
Înainte de examene, de capacitate, bacalaureat sau facultate, planificarea învățării (făcută de la început, riguroasă, pe zile și cantitate de materie de studiu) trebuie să cuprindă neapărat un interval de timp pentru recapitulare - o zi două, trei, în funcție de volumul materiei de învățat. În după-amiaza zilei de dinaintea examenului nu mai învăța, fă plimbări recreative, seara fă o baie călduță, ia o masă ușoară, apoi culcă-te devreme, nu mai târziu de 22:30.
Înainte de a pleca la examen fă-ți toaleta cu grijă și îmbracă-te cu ceva frumos, în care să te simți comod și care să nu atragă privirile. Te duci la examen, nu la club ! În drum spre examen gândește-te doar că îl vei lua cu rezultate bune, și așa va fi dacă urmezi acest ghid !
La examen ai în vedere ca, din timpul rezervat examenului, să acorzi 10 minute, la început, citirii cu atenție a cerințelor și recomandărilor; rezervă 10-15 minute la sfârșit pentru citirea cu atenție a răspunsurilor date și corectarea eventualelor greșeli. Împarte cu atenție restul timpului, după dificultatea cerințelor, și notează pe ciornă. Când expiră timpul pentru o cerință, treci la următoarea, căci primești un punctaj mai mare dacă răspunzi la toate cerințele atât cât poți, decât dacă la una scrii de 10, iar la alta nimic.
Dacă un subiect ți se pare mai ușor, începe cu el, dar nu depăși timpul planificat. Fă un plan al răspunsurilor pe ciornă, dar nu te apuca să scrii pe ciornă tot subiectul, căci pierzi timp prețios. Scrie citeț, fără ștersături. Acolo unde este potrivit, nu ezita să faci un desen sau o schemă explicativă. Nu uita, la sfârșit mai citește o dată toată lucrarea.
Învață eficient !
- Fii atent în clasă și ia notițe ordonat.
- Acasă, planifică ce ai să înveți; la fiecare materie întâi învață, apoi efectuează temele. Recapitulează săptămânal ce ai învățat, precum și la terminarea unui capitol sau mai multora.
- Citește notițele, citește lecția din manual, fă un conspect, povestește ce ai reținut, apoi scrie tema.
- Pentru teste, teze și examene, planifică învățarea rezervând o perioadă de timp pentru recapitularea finală.
- La teste, teze, examene, asigură-te că ai înțeles bine toate cerințele, răspunde la toate cerințele, citește și corectează lucrarea înainte de a o preda.
- Acasă, planifică ce ai să înveți; la fiecare materie întâi învață, apoi efectuează temele. Recapitulează săptămânal ce ai învățat, precum și la terminarea unui capitol sau mai multora.
- Citește notițele, citește lecția din manual, fă un conspect, povestește ce ai reținut, apoi scrie tema.
- Pentru teste, teze și examene, planifică învățarea rezervând o perioadă de timp pentru recapitularea finală.
- La teste, teze, examene, asigură-te că ai înțeles bine toate cerințele, răspunde la toate cerințele, citește și corectează lucrarea înainte de a o preda.
Doamna Zinaida Strinu, mii de multumiri! Munca dvs este enorma si valoroasa si ne e de mare ajutor mie, ca profesor psihopedagog, precum si elevilor cu CES cu care lucrez!
RăspundețiȘtergere