De ce elevii trebuie să scrie povestiri, rezumate, planuri de idei, fișe de lectură, etc.? Pentru că aceste scrieri sintetice permit organizarea și concentrarea cunoștințelor acumulate prin lecturi, permit recapitularea informațiilor înainte de teste, teze, examene de capacitate, de bacalaureat, la facultate, fără a mai fi necesară reluarea lecturii cărților în întregime și ajută la ordonarea minții celui care le întocmește, la creșterea capacității de analiză și sinteză, de extragere și expunere logică a esențialului.
Și acum, câteva cuvinte despre fiecare. Firește, ideal era ca expunerea aceasta să aibă loc într-o clasă, în care fiecare elev să aibă în fața sa o carte și să aplice pe loc principiile expuse. Poate unii chiar au avut norocul acesta...
Planul de idei
Planul de idei constă în extragerea și prezentarea ideilor de bază ale textului. Etapele realizării sale:
- Citirea textului cu atenție, de mai multe ori. Pe parcurs se notează cuvintele necunoscute și se caută în DEX sau pe site-ul webdex.ro înțelesul lor. Textele lungi se împart în fragmente cu înțeles de sine stătător.
- Se formulează pentru fiecare fragment o idee, ca un titlu mai lung, care să fie neapărat o propoziție dezvoltată sau chiar o frază.
- Se aleg, după importanța care li se dă în text, ideile principale și ideile secundare, și se ordonează după legăturile existente între ele.
- Se formulează pentru fiecare fragment o idee, ca un titlu mai lung, care să fie neapărat o propoziție dezvoltată sau chiar o frază.
- Se aleg, după importanța care li se dă în text, ideile principale și ideile secundare, și se ordonează după legăturile existente între ele.
Fișa de lectură
Fișa de lectură este oglinda cărții citite și desigur, le poate părea cam lungă elevilor. Totuși, sunt necesare toate datele prevăzute de o astfel de fișă, pentru a putea analiza opera literară, a o așeza la locul care i se cuvine și, mai ales, pentru a o avea la îndemână când se află în pragul examenelor.
Enumăr aici rapid componentele fișei, rămânând ca elevii care doresc să realizeze fișe de lectură de bună calitate să folosească acest model - pentru opere epice. (Pentru caracterizarea unui personaj poate fi folosit planul de la sfârșitul acestui articol*.) Date generale privind opera literară: titlul, autorul, traducătorul, anul apariției, editura, număr de pagini, câteva date despre autor, alte opere literare ale acestuia. Date specifice despre opera literară: genul literar, specia literară, structura operei, în părți, capitole etc. Date despre conținutul operei: locul și timpul desfășurării acțiunii, naratorul, rezumatul sau ideile principale, momentele subiectului, semnificația titlului, personaje, moduri de expunere, mijloace artistice, vocabular, citate preferate, note de lectură. Opinii critice personale și ale unor critici literari.
Rezumatul
S-a observat că fișa de lectură conține rezumatul operei literare. Urmând planul de idei al unui text, al unei opere literare, se povestește pe scurt conținutul acesteia, respectând următoarele reguli pentru a redacta un rezumat corect:
- textul să fie cel mult cât un sfert din opera originală, dar fără a trunchia sau a deforma conținutul
- textul se ordonează în paragrafe, urmând ordinea din planul de idei
- se utilizează verbele și pronumele la persoana a III-a; predomină indicativul prezent, se evită perfectul simplu
- nu se folosesc: descrieri, figuri de stil; cuvinte din limbajul curent și regionalisme; dialogul; expresii ca: ”autorul relatează...”, ”acțiunea se desfășoară...”,
- nu se scriu citate și opinii personale, rezumatul este obiectiv și impersonal.
- textul să fie cel mult cât un sfert din opera originală, dar fără a trunchia sau a deforma conținutul
- textul se ordonează în paragrafe, urmând ordinea din planul de idei
- se utilizează verbele și pronumele la persoana a III-a; predomină indicativul prezent, se evită perfectul simplu
- nu se folosesc: descrieri, figuri de stil; cuvinte din limbajul curent și regionalisme; dialogul; expresii ca: ”autorul relatează...”, ”acțiunea se desfășoară...”,
- nu se scriu citate și opinii personale, rezumatul este obiectiv și impersonal.
Recenzia
Dacă rezumatul este obiectiv și impersonal, recenzia, dimpotrivă, trebuie să aibă caracter subiectiv și personal. De regulă, vorbim despre recenzia unei cărți, dar o recenzie poate viza și un spectacol de teatru, un concert, o expoziție. Recenzia începe cu expunerea motivului personal pentru care a fost scrisă, continuă cu datele generale despre carte (vezi fișa de lectură), un scurt rezumat în care se includ citate semnificative, apoi expunerea părerilor personale: ce și de ce ți-a plăcut, ce și de ce nu ți-a plăcut, ce ți-ar fi plăcut să mai conțină opera, cum ai fi tratat tu ori cum a tratat alt autor o problemă sau alta din conținut.
Firește, recenziile scrise de profesioniști sunt mai complexe, dar aici mă adresez tinerilor cititori, nu scriitorilor sau criticilor literari.
Firește, recenziile scrise de profesioniști sunt mai complexe, dar aici mă adresez tinerilor cititori, nu scriitorilor sau criticilor literari.
Pe site-ul bookblog.ro găsiți recenzii literare de carte excelente, ce pot constitui modele.
Referatul
Referatul este o lucrare de sinteză, care vizează mai degrabă o idee sau o temă, decât tratarea unei opere literare în întregime. El se bazează pe adunarea de date dintr-o bibliografie (adică din mai multe surse de informare, ale căror titluri și autori se trec obligatoriu la sfârșit) și utilizarea lor în argumentarea unor anumite afirmații privind tema referatului. Consider că este mai potrivit domeniului științific, dar iată un ajutor pentru cei care trebuie să facă un referat la literatură.
*
Și totuși... De ce ținem minte chiar și peste zeci de ani poveștile spuse de mama sau bunica ?... Fiindcă ele nu rezumă, nu recenzează, nu scot idei principale, ele povestesc. Povestesc cu cuvintele lor și cu sufletul. Povestiri nu înseamnă rezumate, recenzii, referate. E bine să rețineți și asta.
________
* PLANUL CARACTERIZARII UNUI PERSONAJ LITERAR (preluat după referatele . com)
I. Personajele literare sunt persoanele implicate in actiunea unei opere literare:
1. Dupa locul ocupat in opera:
a) principale;
b) secundare;
c) episodice;
d) figurante
a) principale;
b) secundare;
c) episodice;
d) figurante
2. Dupa modul de prezenta in opera:
a) individuale;
b) colective
a) individuale;
b) colective
3. Dupa raportul cu realitatea:
a) reale
b) imaginare (miraculoase);
c) simbolice;
d) alegorice
a) reale
b) imaginare (miraculoase);
c) simbolice;
d) alegorice
4. Dupa metoda de creatie folosita de scriitor:
a) romantice;
b) realiste;
c) clasice
a) romantice;
b) realiste;
c) clasice
II. A caracteriza un personaj inseamna, in esenta, a evidentia trasaturile fizice si morale ale acestuia, asa cum se desprind din opera literara respectiva
Caracterizarea personajului este o compunere pe baza textului literar care are o structura specifica, tinand cont insa de cerintele si partile generale ale unei compuneri.
O astfel de lucrare – dupa ce se realizeaza incadrarea personajului in opera, pe baza datelor despre autor si opera - trebuie sa reliefeze urmatoarele aspecte:
I. INTRODUCERE:
1. Ce loc ocupa personajul in opera
2. Ce fel de personaj este (raportat la realitate)
3. Cine este personajul
4. In ce imprejurari este infatisat el
1. Ce loc ocupa personajul in opera
2. Ce fel de personaj este (raportat la realitate)
3. Cine este personajul
4. In ce imprejurari este infatisat el
II. CUPRINS:
5. Care sunt insusirile fizice si morale ale personajului asa cum se desprind ele:
a. din prezentarea directa:
- de catre autor
- de catre alte personaje
- de catre personajul insusi (autocaracterizare)
b. din prezentarea indirecta:
- faptele personajului
- comportarea, gandurile si framantarile lui sufletesti
- relatia cu celelalte personaje
- aspectul fizic si vestimentar al personajului
- incadrarea intr-un anumit mediu
- punerea personajului in situatii limita
Citește și:
5. Care sunt insusirile fizice si morale ale personajului asa cum se desprind ele:
a. din prezentarea directa:
- de catre autor
- de catre alte personaje
- de catre personajul insusi (autocaracterizare)
b. din prezentarea indirecta:
- faptele personajului
- comportarea, gandurile si framantarile lui sufletesti
- relatia cu celelalte personaje
- aspectul fizic si vestimentar al personajului
- incadrarea intr-un anumit mediu
- punerea personajului in situatii limita
- nume si felul de a vorbi
III. INCHEIERE:
6. Care este atitudinea scriitorului fata de personaj
7. Ce categorie tipologica mai larga reprezinta personajul
8. Ce modalitati (procedee) de caracterizare foloseste autorul
Rezumatul, fișa de lectură, recenzia, referatul, au la bază planul de idei al lecturii. Deci, orice ai avea de făcut, trebuie să începi cu planul de idei. Fă imediat și rezumatul, fiindcă este necesar atât la fișa de lectură, cât și la recenzie și la referat.
6. Care este atitudinea scriitorului fata de personaj
7. Ce categorie tipologica mai larga reprezinta personajul
8. Ce modalitati (procedee) de caracterizare foloseste autorul
Rezumatul, fișa de lectură, recenzia, referatul, au la bază planul de idei al lecturii. Deci, orice ai avea de făcut, trebuie să începi cu planul de idei. Fă imediat și rezumatul, fiindcă este necesar atât la fișa de lectură, cât și la recenzie și la referat.
**************
Sursa fotoCitește și:
Multumim!
RăspundețiȘtergereCu plăcere! Să vă fie de folos!
Ștergere