14 august 2018

CUM SĂ ÎNVEȚI (1) Motivația pentru învățare


Mulți elevi și studenți doresc să învețe mai bine. Ei doresc rezultate mereu mai bune la teste, teze și examene, de orice nivel ar fi ele - școală, liceu sau facultate.
Iată aici un mic ghid de învățare (în 6 părți), simplu și eficient, fără vorbe mari, ușor de înțeles de fiecare, de toți cei care învață, indiferent ce vârstă ar avea. Important este să fie parcurse toate, pe rând, în ordinea dată și, desigur, să fie aplicate în practică tot așa.

Nu poți învăța bine dacă nu știi pentru ce înveți. S-a constatat că elevii care cunosc motivele învățării învață de 5-6 ori mai bine decât ceilalți. Cei care nu știu de ce studiază o ”materie” sau un profil de învățământ sunt lipsiți de interes, se plictisesc și amână mereu studiul pe altă dată.
Unora le place să învețe, altora, nu. În general, fiecare elev are materii preferate, despre care poate să și spună de ce le preferă. Mulți au și materii pe care nu le pot suferi. De multe ori nu pot să spună din ce cauză.
Gândește-te bine și fă-ți o listă de motive pentru care înveți. Ia un pix și o coală de hârtie și scrie. Întâi, în general. Pune-ți întrebări privind viitorul tău, cel de la terminarea tuturor anilor de studiu, să zicem terminarea facultății: Ce vreau să devin ? Cum vreau să trăiesc ? Cum vreau să fiu privit de cei din familia mea și de ceilalți: prieteni, cunoștințe, vecini, colegi de muncă, rudele viitorului soț sau ale viitoarei soții ? Chiar dacă ești mic, vei ajunge și acolo ! Răspunsurile la aceste întrebări constituie motivația principală pentru a studia temeinic.
Pune-ți apoi întrebări care privesc motivele mai apropiate. De ce ar trebui să învăț bine în ciclul primar ? (Aici îmi însușesc baza cunoștințelor generale, învăț să scriu și să citesc corect, să socotesc, să desenez etc.) Ce mă așteaptă la sfârșitul lui ? (Teste la sfârșitul claselor I-IV. Acomodarea cu ciclul gimnazial, care va fi cu atât mai ușoară cu cât voi învăța mai bine.) Dar în ciclul gimnazial ? (Îmi însușesc bazele principalelor științe. Dau examene de admitere la liceu.) Dar la liceu ? (Bacalaureatul, admiterea la facultate). Vreau să am succes la toate aceste teste și examene !  Acum știi motivația pe etapele școlarității.
Ai unele materii favorite și altele nesuferite. Pune-ți pentru fiecare întrebări, de ce este bine să le studiezi, la ce îți vor folosi. Întreabă și părinții, învățătoarea sau profesorii. Fii binevoitor, nu spune despre niciuna că nu îți va folosi vreodată în viață. Nu se știe niciodată !
Întreabă-te, pentru fiecare materie: de ce învăț la... ? Fă un tabel, cu materiile pe orizontală și motivele pe verticală. Bifează apoi în tabel trei motive care ți se potrivesc pentru fiecare materie (română, matematică, fizică, istorie, desen, educație fizică etc.) dintre următoarele: este interesantă; este folositoare pentru viitorul meu; este ușoară; la ea pot eu să obțin rezultate mai bune; profesorul explică pe înțelesul meu; profesorul îmi inspiră respect; profesorul aduce completări atractive la lecții; profesorul este apropiat de noi; profesorul este mereu calm; profesorul are o înfățișare plăcută; părinții insistă să învăț la acest obiect; alte motive.
Păstrează lista pe care ai completat-o ! Verifică-ți motivatia pentru învățare la fiecare început de an școlar. Vei vedea că se va mai modifica, dar îți va prinde tare bine pe parcursul tău școlar. Va fi ca un GPS pentru un conducător auto !

Stabilește-ți motivele pentru care înveți:

- pe termen scurt- pe termen mediu- pe termen lung


Urmează Cum să înveți (2) Condițiile învățării

4 comentarii:

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !