5 septembrie 2022

Citate favorite (169) ”Cea mai frumoasă carte din lume și alte povestiri” de Eric-Emmanuel Schmitt

 


Volumul ”Cea mai frumoasă carte din lume și alte povestiri” de Eric-Emmanuel Schmitt conține opt povestiri de dragoste. Sunt feluri diferite de dragoste: dragoste filială, dragoste între o femeie și un bărbat, dragostea unei tinere pentru femeia bătrână pe care o îngrijește până la moarte și așa mai departe. M-a impresionat cel mai mult chiar acea poveste care a dat titlul volumului.

Mai multe femei se aflau în detenție într-un gulag din Siberia, pentru vina de a nu gandi așa cum cerea Uniunea Sovietică. Ele găsesc, cu multă ingeniozitate, posibilitatea de a scrie scurte bilete pentru fiicele lor. Spațiul destinat fiecăreia este foarte mic. Mult timp femeile se gândesc ce ar putea să scrie, memorabil, într-un spațiu atât de mic. Uneia îi vine o idee pe care o adoptă toate și așa se naște ”Cea mai frumoasă carte din lume”.

”Cum să scrii trei foițe esențiale, trei foițe testamentare care vor avea întipărit pe ele ce era mai însemnat în viața ta, care le vor transmite copiilor sufletul tău, valorile lui, și care le vor arăta pe veci de acum încolo care a fost sensul trecerii tale pe acest pământ?

Exercițiul deveni un adevărat chin. Seară de seară suspine se auzeau ieșind de sub așternuturi. Unele își pierdură somnul; celelalte gemeau în vis.

De îndată ce pauzele muncii obligatorii le-o îngăduia, femeile încercau să facă schimb de idei.

- Eu am să-i povestesc fetei mele de ce sunt aici, și nu alături de ea. Ca să mă înțeleagă și, poate, să mă ierte.

- Trei foițe de conștiință vinovată ca să ai tu cugetul împăcat, chiar crezi că e o idee bună?

- Eu am să-i povestesc fetei mele cum l-am întâlnit pe tatăl ei, asta ca să știe că e rodul unei povești de dragoste.

- A, da? Are să se întrebe de ce n-ai continuat cu ea povestea de dragoste.

- Eu aș vrea să le povestesc celor trei fete ale mele cum le-am născut, cele mai frumoase momente din viața mea.

- Nu crezi că au să-ți poarte pică pentru că te-ai limitat la sosirea lor pe lume? Mai bine le-ai scrie despre ce a urmat.

- Eu le-aș povesti ce mi-ar plăcea să fac pentru ele.

- Mmm...”

Volumul ”Cea mai frumoasă carte din lume” a apărut la Editura Humanitas, în anul 2022 (ediția a IV-a).

 Această postare este înscrisă la ”Citate favorite” de la Suzana.

 

 

6 comentarii:

  1. Este o carte pe care am vazut-o in librarie, insa nu am rasfoit-o.
    Este atat de revoltator ca a gandi diferit sa fie considerat un delict. Si pe unde intorci capul
    sunt varii modalitati de incercari de a legaliza chestia asta, mai mult sau mai putin voalat.
    Multumesc pentru efortul de a posta, draga Zina!
    Sper totusi ca esti mai bine.
    Sanatate multa-multa! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt mai bine, Suzana! Mulțumesc pentru vizită și comentariu! ♥

      Ștergere
  2. Trist subiect!
    Gulagul...brrr !
    A gândi diferit - un subiect încă de actualitate, din păcate !
    Felicitări pentru subiectul ales pentru postare !
    Pupici ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Povestirea e unică, celelalte au subiecte foarte variate. Am ales-o exact pentru ce ai subliniat tu.
      Sănătate și numai bine!

      Ștergere
  3. Chiar! Ce poate fi scris, in putine cuvinte, ceva de acest gen? O buna tema de meditatie.
    Multumesc pentru prezentarea cartii, Zina draga! 💕
    Sa fii tot mai bine iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă vei citi cartea, vei fi surprinsă ce alegere a făcut una dintre deținute, urmată de toate celelalte!
      Sănătate și numai bine!

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !