Pietro Longhi (1702 - 1785, Veneția) a fost pictor de gen
și portretist din perioada rococo-ului venețian.
Fiul unui aurar, Longhi a fost format în tinerețe de
Antonio Balestra. În 1719 s-a dus la Bologna pentru a lucra cu Giuseppe Maria
Crespi, care l-a îndrumat spre un studiu mai profund al naturii și al temelor
de gen. În 1730, artistul a revenit la Veneția. Aici a devenit membru al
Academiei, în 1756.
Pietro Longhi este cunoscut pentru lucrările de gen,
picturi de mic format ale manierelor, alături de portrete, imagini religioase
și picturi istorice. Sub influența lui Antoine Watteau și a continuatorilor lui
Pietro Longhi a pictat scene din viața privată și publică a venețienilor.
Unele dintre picturile artistului prezintă distracțiile
venețienilor. Așa este și ”Rinocerul Clara”, lucrare în care mai mulți cetățeni
mascați se amuză pe seama unui rinocer indian.
Rinocerul Clara a trăit la mijlocul secolului al
XVIII-lea. Ea a fost o femelă de rinocer indian adoptată de un olandez la
vârsta de o lună, după ce mama ei fusese ucisă de vânători, în India. Adusă în
Europa, a trăit 20 de ani, din care, timp de 17 ani, a fost dusă în turnee prin
tot vestul Europei. A fost subiectul multor desene și picturi, ba chiar și
poezii și cântece. Pietro Longhi a pictat-o la Veneția, în timpul carnavalului
din 1751, în două lucrări aproape identice, ”Rinocerul Clara” și versiunea
”Rinocerul”, de la Ca 'Rezzonico, la care diferența
este că doi dintre cetățeni nu poartă măști. Ca 'Rezzonico este un palat de pe
Canal Grande, astăzi muzeu public dedicat Veneției din secolul al XVIII-lea.
Folosirea măștilor era o modalitate populară de a ascunde
identitatea în acea epocă. În pictura lui Pietro Longhi este o aluzie la vidul
interior al oamenilor, la lipsa lor de personalitate. Numai animalul exotic
este real și neprefăcut. Inscripția din dreapta tabloului anunță un ”portret
adevărat” al unui animal aparent monstruos.
Pictura, ulei pe pânză de 62 x 50 cm, se află la muzeul Ca 'Rezzonico din
Veneția.
Foarte interesante informaţii! Mulţumesc!
RăspundețiȘtergereMă bucur că te interesează, dragă Potecuță!
ȘtergereAltfel spus, singura fiinta completa de acolo era Clara. 😊
RăspundețiȘtergereImi place mult de tot tabloul - nu doar pentru ca e cu un rinocer si-mi fugareste gandurile spre carnavalul de la Venetia. 😊
Multumesc!
Zile senine iti doresc, Zina draga! ❤️
Altfel spus și bine spus, ca de obicei! ☺
ȘtergereZile senine îți doresc și eu ție, dragă Diana! ♥
Mie nu mi se pare deloc monstruos! Iar ideea tabloului este o metafora deosebita!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru o noua lectie de pictura! Acum, ca veni vorba, masca pe o figura intr-un tablou se realizeaza mai simplu decat figura in sine!😊
Weekend placut, draga Zina! Spor la tot!❤️
Într-adevăr, metafora este deosebită. În ceea ce privește remarca despre pictarea măștilor... nu îl putem acuza de comoditate sau nepricepere pe Pietro Longhi, recunoscut portretist.
ȘtergereWeekend frumos, dragă Suzana! ♥
Nu am știut de Clara, dar istoria ei este deosebită.
RăspundețiȘtergereNici eu nu am știut povestea ei până când nu m-am documentat pentru articol. Știam de pictură, dar nu și despre povestea rinocerului.
ȘtergerePictorul,foarte la moda atunci,a primit doua comenzi pentru tablouri cu subiectul,
RăspundețiȘtergereactual atunci,"clara".Unul prezinta rinocerul in partea de jos a picturii,demarcat net
de imaginea de sus,linistit in arena,rumegand paie.Pare a fi docil si trist,lipsit de agresivitatea tipica acestui animal.Infatisarea sa blanda ste subliniata de absenta
cornului,cazut in timpul unei demonstratii la Roma.Dresorul flutura intr-o mana cornul cazut si biciul,si arata spre animal,cu cealalta mana.Sunt reprezentate ,surprinse elocvent cele doua lumi :blandeteasi grotescul animalului demoralizat si
resemnat in fata umilintei la care l-a supus soarta,si mastile carnavalesti,grotesti
ale Venetiei din acele vremi,care dau o nota sinistra spectatorilor.
Exista diferente intre cele doua versiuni,evidente in cromatica "mai vesela"(rosu,
vernil,albastru dschis) in versiunea ce se afla acum la Muzeul Public dedicat Venetiei sec.XVIII-lea,iar cealalta la Galeria Nationala din Londra,unde pictorul a
folosit mult negru in masti,mai ales.
Jos palaria fata de intelepciunea pictorului si marele lui talent !
Mulțumesc mult pentru comentariile tale care aduc întotdeauna ceva nou și interesant despre subiectul propus!
ȘtergereWeekend frumos, dragă Natalia! ♥