20 noiembrie 2020

PICĂTURA DE FRUMOS (83) Angelika Kauffman. Autoportret. 1784



Angelika Kauffman (1741-1807) a fost una dintre cele mai importante pictorițe ale secolului al XVIII-lea, una dintre figurile marcante ale neoclasicismului.

La data de 7 noiembrie 1807, locuitorii Romei au fost martorii unui spectacol unic: o procesiune funerară organizată de sculptorul Antonio Canova. 50 de preoți, 50 de călugări capucini, prelați în veșminte ceremoniale impunătoare și o mulțime uriașă de oameni obișnuți au însoțit-o pe pictorița Angelika Kauffman pe ultimul ei drum. Fete în costume în stil clasic, arătând de parcă ar fi coborât din picturile sale, îi flancau catafalcul. Imediat în urma acestuia pășeau Președintele Academiei de Artă și alte personalități artistice. În procesiunea funerară se mai aflau două tablouri ale artistei și, pe o pernă de catifea, sculptura mâinii drepte a artistei, realizată de Canova, alături de ustensilele de pictură și o cunună de lauri.
Angelika Kauffman s-a născut în 1741 la Chur, în Elveția, dar și-a petrecut cea mai mare parte a vieții la Londra și Roma. Pe lângă limba maternă, germana, de mic copil a vorbit italiana, franceza și engleza.
Artista a vizitat pentru prima oară Roma în anul 1758 și a descoperit un mentor puternic în persoana academicianului și arheologului german Johann Joachim Winckelmann. El a încurajat-o să picteze scene istorice și mitologice clasice, un gen exigent, privit de academii ca fiind suprema formă a artei.
În anul 1768, tânăra artistă a fost acceptată la Academia Regală din Londra, întemeiată de sir Joshua Reynolds, un admirator al lucrărilor ei.
A urmat o carieră de succes fără precedent, cu comenzi numeroase și cu multe onoruri. Căsătorită cu pictorul venețian Antonio Zucchi, s-a stabilit la Roma, în frumoasa Casa de Stefanoni de pe Via Gregoriana. În scurt timp, eleganta casă a devenit unul dintre centrele vieții sociale și artistice a orașului. Prieteni și oaspeți din alte orașe și țări se întâlneau aici, înconjurați de colecțiile de picturi, sculpturi și cărți ale gazdelor. Artista considera că este responsabilitatea ei de a conduce personalități politice, științifice și culturale prin siturile antice ale Romei, dar și de a le prezenta colecțiile celebre de pictură și sculptură ale orașului. Sunt celebre excursiile artistice de duminică întreprinse cu Johann Wolfgang von Goethe în perioada șederii acestuia la Roma, 1786-1788.
Recunoașterea și omagierea Angelikăi Kauffman au avut loc încă din timpul vieții sale. Filosoful german Johann Gottfried Herder a numit-o ”probabil cea mai cultivată femeie din Europa”. Goethe a descris-o, în ”Călătorie italiană” ca o femeie ”foarte sensibilă la tot ce era frumos, sinceră și tandră, precum și incredibil de modestă” și a lăudat-o ca fiind ”o femeie cu un talent cu adevărat uriaș”. În ”Carnavalul de la Roma” (1789) i-a oferit titlul onorant de ”cea mai importantă pictoriță a secolului”.
Autoportretul prezent a fost pictat pentru galeria de portrete a castelului Leopoldskron. El a fost comandat de contele Karl Josef Firmian din Salzburg, unul dintre primii patroni ai Angelikăi Kaufman. Artista, pe atunci în vârstă de 43 de ani, s-a pictat ca bust, îmbrăcată după moda Renașterii italiene, așa cum apărea aceasta în lucrările lui Rafael și altor artiști. Pictura, ulei pe pânză de 64,8 x 50,7 cm, se află la Neue Pinakothek din München.
Iată aici și aici două videoclipuri prezentând cronologic lucrări realizate de Angelika Kauffman.

16 comentarii:

  1. Mulţumesc, Zina! Ce bine mă simt când învăţ! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi place tare mult sa aflu despre femei care au "lasat o urma in istorie", care s-au afirmat intr-o vreme in care... femeile... 😊
    Oare cati reusesc sa ramana modesti avand o astfel de recunoastere?
    Multumesc pentru info, Zina draga!
    Weekend frumos iti doresc! ❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu le admir și îmi pare rău că nu au fost lăsate să fie mai multe.
      Weekend frumos și ție, dragă Diana!

      Ștergere
  3. O pagină frumoasă din istoria artei. Este lăudabil cum a reușit să se afirme această mare artistă, într-o vreme în care mai mult bărbații dădeau tonul în artă. Foarte frumos autoportret și foarte faine citatele care o descriu pe artistă.
    Sărut mâna, doamna Zina! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Puține pictorițe au răzbit, deși erau multe care meritau. Cam așa este și astăzi. Deși ai zic că dragostea pentru frumos face omul mai bun, lumea artei e la fel de nemiloasă ca orice alt domeniu al vieții.

      Numai bine, Alex! ☺

      Ștergere
  4. Nu stiam.
    Imi permit să glumesc: acum inteleg de unde vine obiceiul cu soborul de preoti...
    Sănătate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Acum... depinde pentru cine se întrunește.

      Sănătate și numai bine!

      Ștergere
  5. Fiica de pictor si-a inceput cariera in atelierele tatalui,la 12 ani lucra ca un profesionist.Angelika Kauffman era pasionata si de muzica,de poezie,de studiul limbilor
    straine si al istoriei.A calatorit mult,oprindu-se 15 ani in Anglia,la Londra,fiind
    printre intemeietorii Academiei Regale de Arta,singura femeie;a expus mult aici,
    primind si comenzi din toata Europa.Datorita pregatirii sale in domeniul artelor
    a putut sa lucreze picturi istorice,gen considerat un domeniu strict rezervat barbatilor,din cauza cerintelor de ordin tehnic si intelectual(sic!).
    Era interesata de personaje mitice si istorice,dar si de subiecte religioase,si poate
    fi considerata un neoclasic cu sentimente !
    A realizat multe portrete si autoportrete,nu ca explorari ale eului,ci pentru a accentua reputatia frumusetii,inteligentei si talentului sau.
    Intr-un alt autoportret,realizat in anul 1787,cu dimensiuni de 128/93,5cm.,gazduit
    de Galeriile Uffizi,Florenta,Italia,Angelika Kauffman nu ne priveste in ochi,invesmantata intr-o rochie romana,dar prinsa cu un cordon deasupra taliei in stil neoclasic;este asezata intre coloane,cu vederea catre munte,tinand in mana uneltele muncii ei,asociindu-si astfel persoana cu natura si arta.
    Te felicit ,draga Zina,pentru aceasta alegere deosebita,chiar daca s-au mai facut
    pasi pentru "promovarea femeii" !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru completări, interesante ca de obicei!

      Sănătate și numai bine, dragă Natalia!

      Ștergere
  6. Uau! Frumos portret. Ce figura artistică uimitoare! Am făcut ochii mari văzând rândurile despre o pictorița, femeie de succes și primind recunoașterea in acele vremuri. Trebuie sa fii fost un talent uimitor. 🙂 Mulțumesc, iar Zona, pentru postare. 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
  7. Mulțumesc pentru postare. Nu auzisem de această artistă. Happy WW, doamna Zina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag, Roxana! Ei, eu îi aduc pe cei vechi, tu aduci noutăți... Legea echilibrului.☺

      Happy WW!

      Ștergere
  8. Adevărat, doamna Zina! E un echilibru în toate. O zi frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ☺ Important e să-l vedem și să ne bucurăm de el.

      Zi frumoasă, dragă Roxana! ♥

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !