Francisco José de Goya y Lucientes (1746-1828) reprezentant al romantismului, a fost unul dintre cei mai mari artiști ai timpului său și al tuturor timpurilor.
În jurul anului 1760 a studiat cu Jose Luzan în Saragosa, apoi s-a mutat în atelierul lui Francisco Bayeu de la Madrid. După o călătorie prin Italia în 1770-1771, a lucrat pentru fabrica regală de tapiserii. În 1780 își începe cariera la Academie și la curtea spaniolă, unde a fost numit prim-pictor.
Sub influența mișcării de rezistență împotriva ocupației napoleoniene și a surzeniei sale progresive, a început transformarea de pionierat a stilului lui Goya. Tablourile sale istorice demistifică eroismul bătăliilor și le arată ferocitatea. Cu un realism și o pasiune necunoscute până atunci, a atins o expresivitate puternică a subiectelor reprezentate în lucrările sale. Goya a fost primul care s-a preocupat cu fascinație de lucruri ciudate și înspăimântătoare. Fidel spiritului Luminilor, condamnă viciile și perversiunile. Își traduce tulburarea în opere tragice sau halucinante, unde formele umane și animale se întrepătrund (Capriciile). Bolnav, în 1819, artistul își manifestă starea proastă în pânzele religioase, apoi în ”picturile negre”, fructele cronicii negre a Spaniei.
În 1824 s-a mutat la Bordeaux, unde a absorbit elemente franceze și italiene, oprindu-se în particular asupra operelor lui Tiepolo și Velazquez. Își regăsește aici pacea interioară, revine la lirism, la blândețe și la culoare (Lăptăreasa din Bordeaux).
Revenind la operele ce au reflectat evenimentele din timpul rezistenței spaniole împotriva Franței, timp în care mulți patrioți au fost executați, Goya îi glorifică în pictura ”3 mai 1808 în Madrid: execuția de pe muntele Principe Pio” pe cei 43 de luptători împușcați pentru vina de a-și fi apărat țara. A fost unul dintre primii pictori care și-au exprimat dezaprobarea prin înfățișarea acestui măcel.
Lucrarea, ulei pe pânză de 266 x 345 cm, se află la muzeul Prado din Madrid.
Iată aici un videoclip cu operele lui Goya.
Goya este intre artistii care au stiut sa transforme evenimentul istoric intr-un eveniment pictural; “pictura istorica” pierde tot mai mult din caracterul de opera de arta pentru a-l dobandi pe cel de ilustratie.
RăspundețiȘtergereIn departare, pe damb, e satul care reprezinta indiferenta la aceasta tragedie umana. Barbatul in camasa alba, cu bratele ridicate si deschise, vadeste prin gestul sau iminenta mortii.
Nu am devenit specialista peste noapte! :)) Am “spicuit” din cartea “Cum sa intelegem pictura”, de Lionello Venturi, Editura Meridiane, Bucuresti, 1978). Am citit cartea, candva, dar pictura tot n-am inteles-o. :)
Zi frumoasa iti doresc, Zina draga!
Diana, stai liniștită! ☺ Aș spune că pictura, ca și muzica și alte forme de artă, nu se înțelege, doar se simte.
ȘtergereZi frumoasă și ție!
Goya! Un pictor aparte, dupa care am facut si eu cateva schite. Are ceva ce mi-a placut tare mult! Multumesc pentru aceasta reintalnire, draga Zina!
RăspundețiȘtergereUn weekend linistit si sanatate multa!
Cu mare drag, Suzana!
ȘtergereMulțumesc, și ție la fel!
i mult puterea puterea absoluta a perechii ei goale
RăspundețiȘtergereCred că s-a întâmplat ceva cu comentariul tău...
ȘtergereDa,nustiu ce ?Ma intorc si zic:Goya are o expresivitate deosebita in folosirea non-
RăspundețiȘtergereculorilor,alb-negru,dar si a figurilor,portretelor,compozitiilor,din punct de vedere cromatic,dar si al liniilor.Are un sarcasm pictural,revolutionar pentru perioada
respectiva;ca artist al curtii regale realizeaza proiecte de goblenuri si tapiserii,
destinate palatelor regale din Madrid si Escorial("Familia lui Carol al IV-lea,
personaje in marime naturala).Dupa boala sa necunoscuta,devine mai expresiv-se spune
"geniul lui Goya"-mult dispret pentru cei reprezentati !Gravuri-"capriciile"-fantasme
In manastirea carteziana(circaziana)Aula Dei,picteaza timp de doi ani-11 compozitii
mari pe teme din viata Sf.Feciore Maria(s-au pastrat doar sapte).Tabloul imens prezentat de tine,dupa ce Spania a fost eliberata definitiv de francezi (1814-pictura
In 1825 realizeaza 40 de miniaturi din fildes.
Ma voi opri la "Maja vestida"(cealalta..socheaza;desi in 1930,a aparut un timbru cu
ea....scandal!)Se pare ca a folosit acelasi model,in acelasi decor;Maja,despre care
se crede ca ar fi o tiganca,este pictata in stilul lejer de mai tarziu al pictorului.
Comparata cu Maja desnuda,Maja vestida pare mai putin obscena si mai "reala",rochia
oferindu-i mai multa identitate.Ea are mai multa culoare si tonuri mai calde.E data cu rosu in obraji,iar chipul este mai bland si are o frumusete mai conventionala,
subliniind si mai mult puterea absoluta a perechii ei goale;aceasta lucrare neobisnuita ar putea sa fi jucat un rol de "acoperire" pentru pictura nud care cauzase revolta in societatea spaniola sau poate ca pictorul a intentionat sa accentueze latura erotica a "maja desnuda",incurajand privitorul sa si-o imagineze
dezbracandu-se !Opera lui Goya,a influientat multi pictori,continuind sa ne fascineze
si astazi !
Toate bune,draga Zina !
Mulțumesc foarte mult! Mă bucur că nu am pierdut un comentariu atât de interesant!
ȘtergereNumai bine, Natalia dragă!