2 martie 2020

CITATE FAVORITE (149) ”Alo? Albert Einstein la telefon” de R.J. Gadney



Un roman adorabil, scris cu umor împletit cu seriozitate, cu simpatie și admirație pentru personajul principal, Albert Einstein. Bine documentat, romanul ne prezintă în ritm alert evoluția lui, de la copilul ce a început să vorbească mai târziu decât alții la geniul care a formulat teoria relativității; de la copilul evreu prigonit de copiii ne-evrei și de profesorii ne-pedagogi la savantul laureat al premiului Nobel pentru Fizică, adulat de înalte instituții științifice din Europa, America și Asia, căruia statul Israel i-a oferit funcția de președinte;
de la tânărul refuzat de iubită, la bărbatul cu copii, soție și amantă, apoi la bătrânelul bântuit de boli și de regrete pentru contribuția indirectă la crearea bombei atomice, dar capabil să-și facă prietene apropiate două tinere surori chiar cu un an înainte de a muri. Totul susținut de scurte citate din corespondența lui și de fotografii originale: Albert Einstein la diferite vârste, părinții, frații, iubitele, soțiile și amanta sa, mari personalități științifice cu care s-a întâlnit și a colaborat, orașele și casele în care a trăit. 
Einstein a iubit oamenii și a fost cunoscut și iubit de oamenii din lumea întreagă. Mereu cu zâmbetul pe buze, nu a refuzat contactul și discuțiile cu nimeni, lămurind cât a putut mai simplu faimoasa teorie a relativității. Este celebră explicația: ”Când un bărbat stă lângă o fată drăguță timp de o oră, i se pare că a trecut doar un minut. Dar pune-l să stea pe o plită încinsă timp de un minut – i se pare mai mult decât orice oră. Asta înseamnă relativitatea.”

”Pe 15 martie 1879, a doua zi după nașterea lui Albert, o trăsură de piață îi duce pe mamă, tată și copilaș, prin ceață, la biroul oficiului din Ulm de înregistrare a nașterilor. ... Odată întorși acasă, vine și doctorul în vizită, ceva mai târziu. Pauline îi șoptește:
- Capul, uitați-vă la cap. Albert arată nefiresc.
- Eu n-aș merge chiar așa departe, zice doctorul. Craniul mare poate fi, pur și simplu, reflectarea faptului că mama sau tatăl au capul de dimensiuni peste medie. Nu este un semn c-ar exista vreo tulburare sau dizabilitate de învățare... Pot să vă asigur de un lucru: eu nu văd nici un fel de complicații. Albert va fi dotat cu o inteligență normală.
- Inteligență normală ?
- Da. Inteligență normală. ”

Din alocuțiunea rostită de Albert Einstein la al Cincilea Dineu Aniversar al Nobelului American, pe 10 decembrie 1945:
”Am ajutat la crearea noii arme (bomba atomică) cu scopul de a-i împiedica pe dușmanii omenirii să o desăvârșească ei înaintea noastră, ceea ce, dată fiind mentalitatea naziștilor, ar fi însemnat o distrugere de neconceput și înrobirea întregii omeniri.
Fizicienii le-au pus arma la îndemână americanilor și britanicilor, ca mandatari ai omenirii în integralitatea ei, ca luptători pentru pace și libertate. Până acum însă nu am văzut nici o garanție a păcii.  Nu vedem nici o garanție cu privire la libertățile care le-au fost promise națiunilor prin Carta Atlantică. Războiul a fost câștigat, dar pacea – nu...”

”Ambasada statului Israel
Washington, D.C.
17 noiembrie 1952
Stimate domnule Profesor Einstein,
Aducătorul acestei scrisori, doctor David Goitein de la Ierusalim, ocupă funcția de Ministru al Ambasadei noastre de la Washington. El vine la Dumneavoastră cu întrebarea pe care Primul-Ministru mi-a cerut să v-o transmit, și anume, dacă ați accepta Președinția Israelului, în cazul în care ea v-ar fi conferită printr-un vot al Knesset-ului.”

(În ziua în care împlinea 75 de ani)  Pufăind absent din pipa umplută cu tutun ”Revelation”, un amestec făcut special de Philip Morris și Casa de Windsor, Albert stă cu ochii ațintiți la felicitările și telegramele stivuite pe birou și pe celelalte mese, chiar și pe pupitrul de lemn pentru partituri. Nu are nici cea mai vagă idee cine sunt cei care le-au trimis. Sunt și telegrame de felicitare de la oameni pe care îi cunoaște personal: Jawaharlal Nehru, Thomas Mann, Bertrand Russel și Linus Pauling.
Se foiește pe scaun, incomodat, sâcâit de durerea pe care o resimte la ficat.
Deschide numărul din The New York Times, unde găsește citată, în pagina cu editorialul, opinia lui George Bernard Shaw, că istoria îi va reține numele lui Albert Einstein drept egalul unora ca Pitagora, Aristotel, Galilei și Newton.”

Romanul ”Alo? Albert Einstein la telefon” de R.J.Gadney a apărut la editura Humanitas, colecția ”Raftul Denisei”, în anul 2019. 

Sursa foto


În ziua de luni din săptămâna în care începe o nouă lună voi publica recenzia unei cărți, conținând citatele care mi-au plăcut cel mai mult. Timpul nu îmi mai permite să susțin săptămânal seria ”Citate favorite”, având acum un nou proiect. În mod sigur, însă, nu va lipsi de aici postarea lunară, după cum am scris mai sus.  
Înscrie în tabel numele tău și linkul postării tale. Dacă ți-a plăcut, te rog scrie un comentariu cât de mic la postarea mea, apoi vizitează-i și pe ceilalți participanți. Distribuie pe rețele articolele care îți plac! 
Serialul ”Citate favorite” a apărut în urma colaborării cu Ella.

14 comentarii:

  1. Haha! Citind "raspunsurile" tale la provocare am ramas in minte exact cu aceasta carte, gandind ca am vazut un documentar despre viata lui si un film si mi-ar placea sa stiu cam cum e cartea! Si tocmai am aflat!

    Bine a mai zis-o: razboiul a fost castigat, dar pacea - nu. Pacea... pace buna, ca n-aduce bani. :(

    Iti doresc sa ai o saptamana minunata, Zina draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai să găsesti multe lucruri care o să-ți placă în cartea aia, sunt sigură.

      Săptămână minunată și ție, dragă Diana!

      Ștergere
  2. Inteleg ca ne vom intalni la "Clubul citatelor" o data pe luna. Cca 50% imi pare rau si 50% imi pare bine pentru ca, uneori, dau din colt in colt pentru citate - din cauza de timp.
    Ma bucur tare, tare mult ca nu se inchide si acest Club. :)

    Spor cu noul proiect! E minunat! (stiu, am mai scris) :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest club nu se va închide cât timp voi citi! Și cât timp va fi măcar un cititor al postărilor. :)

      Mulțumesc, Diana!

      Ștergere
  3. Multumesc mult, draga Zina pentru aceasta recomandare! Acest mod de a privi un subiect este cu totul deosebit si delectant.
    O saptamana perfecta si un inceput de primavara aromat!

    RăspundețiȘtergere
  4. Cu prima ocazie, o voi cumpara.
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  5. Frumoasa recenzie. O personalitate ce inca ne uimeste. Multumim. O primavara frumoasa!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc și eu pentru apreciere! Vei afla din cartea asta lucruri ce te vor uimi și mai mult.

      Primăvară frumosă și ție, dragă ina!

      Ștergere
  6. Parca zisesem ceva pe la ora 10...
    Ideea este ca voi cauta cartea prin librarii.
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu plăcere, Daurel!
      Ai zis la 10, dar am văzut și am aprobat eu mai târzior. Să nu fie cu supărare!
      O vei găsi, sunt sigură. Eu am găsit-o la Cărturești, în mol Băneasa.

      Ștergere
  7. Buuuuuna <3!
    Cand schimbarea este in bine, nu pot decat sa ma bucur <3. Avem in continuare coltisorul in care descoperim carti interesante si mai avem si un nou proiect de care sa ne bucuram. Abia astept sa il citesc - mi-am deschis deja niste file noi ca sa le am la indemana. Hihih!

    Cartea este ciar interesanta. Mie imi place aceasta colectie Raftul Denisei (mai ales pe partea asiatica ;P).
    O singura carte din ea m-a dezamagit - poate voi scrie despre ea totusi :P. Nu e rea doar ca nu rezonez eu cu genul respectiv de scritura (si mai lipseau si o gramada de pagini din ea.... :O).

    Einstein este un personaj foarte interesant. Ma bucur ca ne-ai scris despre carte.

    Pup cu drag :)!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu mă bucur în primul rând că ai revenit, dragă Rux!
      Clubul de carte, cum i-a zis, Diana, rămâne deschis, cu sesiuni lunare, iar noul proiect, cu întâmplări din viața reală, se află pe blogul https://intamplarideviata.blogspot.com/
      Au apărut deja câteva și vor apărea săptămânal.

      Primăvară frumoasă, cu cărți bune!

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !