8 februarie 2019

PICĂTURA DE FRUMOS (13) Hieronymus Bosch. Cele șapte păcate capitale, 1480



Hieronymus Bosch (1450-1516), pictor olandez renascentist. Născut Hieronymus van Aken, își ia numele de la orașul natal Hertogenbosch (în Brabant).

Vestit încă din timpul vieții, pictează în tradiția vechilor maeștri olandezi, dar temele sale sunt inedite. Tratează numeroase teme ale iconografiei creștine, adăugându-le o viziune moralizatoare unică, pesimistă, adesea cu accente grotești. Dezvoltă un stil propriu, cu un limbaj al formelor bine conturat și o simbolistică uneori greu de interpretat.
În lucrarea ”Cele șapte păcate de moarte”, panou care urma să fie tăblia unei mese, sunt reprezentate, în sensul acelor de ceas și pornind de la ”ora 5”: trufia, mânia, invidia, avariția, îmbuibarea, lenea și desfrânarea.


Trufia
Mânia


Invidia
Avariția
Îmbuibarea
Trândăvia (Lenea)
Desfrânarea
Asemănarea imaginii centrale cu un ochi sugerează că nimic nu scapă atenției divine. Cele patru medalioane de pe margini, amintesc și ele de faptul că până la urmă omul are să dea socoteală divinității pentru faptele sale și să primească pedeapsa ori răsplata pentru ele: Moartea (stânga sus), Judecata de Apoi (dreapta sus), Iadul (stanga jos), Raiul (dreapta jos).
Pictura are dimensiunile de 120 x 150 cm și se află la Muzeul Prado din Madrid.
Nu rezist să nu mai prezint aici măcar alte două picturi ale lui Hieronymus Bosch.
Corabia nebunilor. 1500-1510
”Corabia nebunilor” este o fabulă despre căderea în deșertăciune a bisericii, despre instinctualitate și îmbuibare. Lumea seamănă cu o barcă eșuată, pe care se regăsesc prelați și oameni obișnuiți, care se dedau desfrâului.
Pictura, de 57,8 x 32,5 cm, se află la muzeul Louvre din Paris.

Hristos purtându-și crucea. 1530-1540
Scena supliciilor lui Iisus Hristos inspiră, în mod tradițional, compasiune. În tabloul ”Hristos purtându-și crucea”, prin strâmbăturile grotești ale urmăritorilor lui Iisus, efectul este diferit. Credința că urâțenia fizică și răutatea sunt sinonime este ilustrată aici prin mijloace noi. Fizionomiile grotești din această lucrare vor influența decisiv caricaturile din secolele următoare.
Pictura, de 74,1 x 81 cm, se află la Muzeul Artelor frumoase din Gent. 

Un videoclip deosebit, cu explicații interesante, puteți vedea aici.
Sursa foto 1 
Sursa foto 2-8
Sursa foto 9
Sursa foto 10

11 comentarii:

  1. Eu nu stiam decat de "Grădina plăcerilor pământești" care este considerată capodopera seminală a lui Bosch și cea mai de succes și remarcabilă dintre creațiile lui.
    "Cele șapte păcate capitale și ultimele patru lucruri" despre care am aflat acum :)) este de asemenea, considerata o lucrare semnificativă. Îmi place cum sunt "descrise" păcatele în jurul acelui cerc central. Citeam pe undeva acum ca cele 7 pacate capitale au fost initial "8 ganduri rele":
    Gula (lacomia ) Fornicatio (desfraul) Avaritia (zgarcenia) Tristitia (depresia, disperarea) Ira (furia, agresivitatea) Acedia (apatia, plictiseala) Vanagloria (vanitatea) Superbia (madria, aroganta)
    Foarte interesant totul ...
    Partea din mijloc unde Hristos urmărește atent decăderea omenirii; sub el este expresia latină "Cave Cave Deus Videt", ceea ce înseamnă "Atentie, atentie, Domnul se uită". Interesanta viziunea lui Bosch ....
    Multumesc pentru postare draga Zina, sa ai un weekend placut! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E o lucrare care merită să-i acorzi timp pentru a descoperi toate înțelesurile.

      Weekend plăcut, dragă Ella!

      Ștergere
  2. Daa,am putea spune multe despre acest vrajitor,Hieronymus Bosch,dar
    picturile lui "vorbesc" cu un limbaj propriu!Cine ar putea sa povesteasca toate gandurile lui H.B.,stranii si uimitoare,pe care el le
    transpunea cu ajutorul pensulei despre fantomele si monstrii iadului,care ma i mult ingrozesc,sperie,decat plac privitorului.Unii
    critici au considerat ca ,bizarele creaturi au rol distractiv,sau le
    pun nervii la incercare...Cei contemporani au ajuns la concluzia ca,
    in creatia lui Bosch,se ascunde un sens mai adanc incercand sa-i explice pictura:fiind un suprarealist al sec.XV,reprezentarile lui
    izvorand din subconstient,asemanandu-l cu Salvador Dali !!!Pictura lui
    avea mai multa ratiune pentru contemporanii sai,decat pentru privitorul actual,pentru multitudinea simbolurilor,importanta carora
    s-a pierdut in timp(magice,mistice)
    O lume fantasmagorica este creatia lui Bosch,pe care merita sa o descifrezi,bucatica cu bucatica !
    Multumesc,draga Zina,pentru lumea lui,care se dezvaluie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine zis, lume fantasmagorică, ce ne atrage prin insolitul ei. E o lume ce merită să fie cercetată cu atenție!

      Ștergere
  3. Un artist cu totul deosebit. Fiecare detaliu vrea să transmită un mesaj, o poveste... Cred că exegeza unui asemenea tablou nu este ceva atât de simplu.
    M-a impresionat să revăd scena cu Hristos purtându-și crucea. Cât de grotești erau chipurile celor din preajma lui Iisus!
    Un autor cu adevărat deosebit.
    Sărut mâna, doamna Zina! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Un mare cunoscător al firii omenești, aș spune...

      Duminică frumoasă, Alex!

      Ștergere
  4. Chiar asa cred ca este cum ai spus. Trebuie sa le privesti foarte atent pentru a descoperi sensurile lor. Totusi imaginile nu ma inspira in sens pozitiv. Nu ca ar conta prea mult... Oricum nu le vazusem pana acum, asa ca multumesc pentru lectia de pictura, draga Zina!
    O duminica cat mai senina sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici nu cred că artistul a intenționat să inspire în sens pozitiv. Mai degraba a blamat prin imaginile create.

      Duminică frumoasă și ție, dragă Suzana!

      Ștergere
  5. PS.
    https://ru.wikipedia.org/wiki/Босх,_Иероним#/media/File

    E minunata !

    RăspundețiȘtergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !