18 ianuarie 2019

PICĂTURA DE FRUMOS (10) Lubin Baugin. Natură moartă cu tablă de șah. 1630



Lubin Baugin (1611-1663), pictor francez  poreclit ”micul Guido” datorită evidentei influențe a lui Guido Reni.

În 1651 devine pictor al curții. A creat picturi cu teme religioase, dar și naturi moarte. Acestea poartă amprenta manierismului târziu al școlii de la Fontainbleu.
Obiectele pictate în ”Natură moartă cu tablă de șah” nu simbolizează doar bucuria jocului. Tabla de șah, cărțile, lăuta, vinul, florile, sunt echivalente cu simțurile omului. De altfel pictura se mai numește ”Cele cinci simțuri”. Tabloul trimite și spre iconografia creștină, unde garoafele amintesc de suferința lui Iisus, iar pâinea și vinul de ”cina cea de taină”. Celelalte obiecte semnifică plăcerile trecătoare.
Lucrarea se află la Muzeul Luvru din Paris. 

8 comentarii:

  1. Superb tabloul! Nu il considera astfel pentru simbolurile cuprinse (nu mi-as fi dat seama daca nu ai fi scris) ci pentru sentimentul pe care mi-l inspira: siguranta. :)
    Iti doresc sa ai un weekend cat mai bun, Zina draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, un interior plăcut, în care domnesc pacea și relaxarea.

      Mulțumesc, weekend plăcut și ție, dragă Diana!

      Ștergere
  2. In afara faptului ca nu cunosteam pictorul, am mai aflat si o gramada de informatii despre lucrurile "ascunse" in aceasta picture! Excelenra postarea! Sa ai un weekend placut, Zina draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur mult că ți-a plăcut, dragă Ella! Încerc mereu să aduc ceva inedit.

      Weekend plăcut și ție!

      Ștergere
  3. Ai perfecta dreptate:aceasta natura statica este o ghicitoare,cu sensuri adanci,semnificatii alegorice din scoala flamanda,ca si altele
    tot atat de profunde.Apoi,dupa calatoria in Italia,cu influientele lui
    Rafael,se intoarce la Paris,unde il asteapta gloria,executa tablouri mari,mitologice si religioase,iar,cu o tehnica de maestru,picteaza
    "Christos mort,plans de doi ingeri",cu o sobrietate patetica,
    considerata "chef-d'oevre".
    Uitat si redescoperit in sec.XX,are parte de expozitii(un mare maestru regasit)in 2002,cand apare prima adevarata monografie consacrata pictorului(peste 100 opere identificate).
    Multumiri pentru dezvaluiri,draga Zina,si sanatate !

    RăspundețiȘtergere
  4. Răspunsuri
    1. Pentru gustul meu, e cea mai frumoasă natură moartă pe care am văzut-o.

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !