6 octombrie 2018

CITATE FAVORITE (80) ”Regele” de Donald Barthelme




Romanul ”Regele” de Donald Barthelme este o satiră a epocii contemporane, exprimată prin intermediul unor faimoase personaje din secolul al VI-lea.
Ne-am delectat cu legendele despre Arthur și cavalerii Mesei Rotunde, apoi Mark Twain a trimis Un yankeu (din secolul al XIX-lea) la curtea regelui Arthur. Acum, un alt autor american îi aduce pe  Arthur și curtenii lui în vremea celui de-al doilea război mondial.


”Dintre toate războaiele la care am participat, acesta nu e tocmai războiul meu preferat”, spuse Guinevere. ”Sunt prea multe interese la mijloc. Nimic nu e clar. Decât că noi suntem de partea lui Dumnezeu, desigur.  Ceea ce am admirat întotdeauna la Artur este că mereu reușește să fie de partea binelui. Dar, pentru Dumnezeu, ce urzeală! Înainte vreme bărbații mergeau la război, își dădeau în cap o zi și jumătate, și asta era tot. Acum avem ambasadori peste tot, acorduri secrete cu anexe și mai secrete, trădări, treceri dintr-o tabără în alta, înjunghieri pe la spate…”
”Cu adevărat îngrozitor, doamnă.”
”Acum trebuie să te gândești la atâtea popoare diferite, la care nu te-ai fi gândit niciodată înainte”, continuă Guinevere. ”Croații, de exemplu. Înainte de acest război nu mi-am imaginat niciodată că ar exista vreun croat.””Sunt de partea noastră.””Din câte am înțeles, sunt păstrați pentru o posibilă răscoală în cazul în care sârbii ar încălca nu știu ce tratat.””Ce e un sârb, doamnă?””Recunosc în fața ta că mă aflu în cea mai pură ignoranță, zise regina. ”Tot ce știu e că împart un teritoriu cu croații. Cu mare greutate. Și apoi trebuie să ne mai gândim și la bulgari și la români și la unguri și la albanezi și Dumnezeu știe la mai ce..”
Cavalerul Albastru galopează alături de Sir Roger de Ibadan.”Graalul este ceea ce va pune capăt acestui război printr-o victorie de partea binelui.”, spuse Cavalerul Albastru. ”Prin urmare se înțelege că trebuie să fie un fel de armă, o superarmă dacă vreți, cu care ne putem pedepsi și neutraliza dușmanii.””Dar ce fel de armă ar fi asta?”, întrebă Sir Roger.”O bombă, cred.”, spuse Cavalerul Albastru. ”O bombă cu adevărat îngrozitoare. Mai îngrozitoare și mai puternică și mai mârșavă decât orice altă bombă făcută vreodată. Una care să poată provoca distrugeri fără precedent și care să aibă un efect cumplit asupra vieții oamenilor.””Și chiar ne dorim o asemenea bombă?””Păi e doar o chestiune de scopuri și de mijloace, nu? Chiar ne dorim să câștigăm războiul? Sau preferăm să cădem în genunchi ca niște sclavi în fața dușmanilor? Care este răspunsul?””Trebuie să câștigăm războiul.”
”…Întrebarea este: unde se află Artur? Unde se află Guinevere? Cine conduce țara?”, spuse Cavalerul Roșu.
”Mordred, din câte am auzit. Nu pricep de ce oamenii nu-și dau seama care e adevăratul lui caracter. Pentru mine e destul de limpede.””Limpede ca lumina zilei”, zise Cavalerul Roșu. ”Chiar și în Rusia am auzit de Mordred.””În Rusia lumea bârfește despre monarhie?””În bucătărie”, zise Cavalerul Roșu. Casa mea are patru bucătării. Bineînțeles că vorbele zboară pe scări până sus, la etaj.””Aveți servitori?””Nu le-aș zice chiar servitori. Sunt oameni care vin să dea o mână de ajutor prin casă, din când în când.””Și câți sunt?””Stați puțin să mă gândesc. Avem un administrator, un bucătar-șef, doi sub-șefi, câțiva care țin contabilitatea – patru, cred -, un majordom și niște cameriste. Treisprezece, dacă îmi aduc aminte bine. Și apoi mai sunt și grăjdarii și oamenii care îi supraveghează pe cei care lucrează pe câmp și câte și mai câte. Și un veterinar.””Raiul pe pământ… Aceasta este Revoluția?””Eu am luptat cu Armata Roșie când toți tovarășii mei, sau aproape toți, erau de partea Albilor. Partidul nu uită.”
Sursa foto


În fiecare zi de luni vom păși în noua săptămână cu mintea limpezită și cu sufletul pregătit pentru tot ceea ce vom întâmpina. Nu numai atât, dar ne vom cunoaște mai bine și ne vom împărtăși ceea ce gândim, căci știut este că omul alege din cărți gândurile care se potrivesc cu ale sale.
Înscrie în tabel numele tău și linkul postării tale. Scrie un comentariu cât de mic la postarea mea și vizitează-i și pe ceilalți înscriși, cu comentariul de rigoare. De altfel, serialul are sloganul ”Click&Comment Monday” ! Distribuie pe rețele articolele care îți plac!
Serialul ”Citate favorite” a apărut în urma colaborării cu Ella.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !