27 aprilie 2018

LA MEDELENI (2)

de IONEL TEODOREANU

Volumul 1. Hotarul nestatornic 


Partea întâi

Capitolul 2. Căsuța albă și rochița roșie


Moș Gheorghe răspundea de grajduri și avea locuință chiar la curtea boierească de la Medeleni. Totuși avea și o căsuță albă, cu livadă, între curte și sat.Voind să meargă la moș Gheorghe, Olguța umblă cu viclenii pe lângă maică-sa, ca să le dea fetelor rochițele cele noi. Monica primește rochița albastră, iar Olguța - rochița roșie.

Până când îmbracă Monica rochița nouă, a cărei culoare o alesese fiindcă Dănuț spusese că îi place albastru, Olguța trece pe la tatăl ei. Îl ia pe departe ca să obțină o lulea, pe care voia să i-o ducă lui moș Gheorghe. Tata își dă seama și nu se supără, înduioșat de bunătatea și istețimea fetei. Ba vrea să-i dea și pentru ea o lulea, dar ei nu îi trebuie.Monica e dezamăgită, căci Dănuț nu își arată admirația față de ea și rochița ei albastră. Dimpotrivă, băiatul sare la ceartă și ar fi sărit și la bătaie.În așteptarea Olguței, moș Gheorghe se gândeste cu părere de rău că nu o să mai apuce să o vadă mireasă. Totuși, are o bucurie, a adunat în sipetul brașovenesc zestre boierească, de mătăsuri și pânzeturi scumpe. Când vin fetele, le tratează cu dulceață de nuci verzi, care îi pare Olguței mai bună decât cea de acasă, deși era aceeași. Le dă apoi pere busuioace și le citește din Biblia veche, scrisă cu litere chirilice. Moș Gheorghe îi arată Monicăi și fesul turcesc, pe care îl are de la Plevna, căci era veteran al războiului de independență.Când moș Gheorghe iese cu Monica, Olguța pune luleaua în cutia de tutun, pe care tot ea i-o dăruise. Moșul o pusese sub icoană, alături de cărțile sfinte.

Afară sub nuc, moșul pregătise și el o surpriză: un scrânciob (un leagăn). Monica se așează, iar Olguța stă în picioare pe scrânciob și îl mână tare, până la nori. Când se dă jos din scrânciob, înfierbântată, primește pere în loc de apă, apoi face pe judecătoarea între doi frați care se bătuseră pentru niște bumbi.
Pe seară, fetele pleacă acasă. Monica îi spune lui tante Alice, mama Olguței, că au petrecut bine, cu părere de rău că nu a fost și Dănuț cu ele.

* * *

Urmează La Medeleni (3)

Citește povestiri pe scurt de lecturi pentru orice vârstă!

27 de comentarii:

  1. Foarte frumos povestită!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc foarte frumos povestit :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu plăcere!
      Mulțumesc și eu pentru apreciere!
      Sper să citești până la sfârșit. ☺

      Ștergere
  3. Multumesc foarte mult ,cartea aceasta a trebuit sa o povestesc si am gasit rezumatele aceastea leam invatat si am primit nota 10

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc foarte mult! Citind cartea, aceasta avand un limbaj plin de arhaisme si regionalisme nu prea am inteles actiunea dar datorita acestor povestiri am inteles foarte clar. Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu mulțumesc pentru aprecieri! Mă bucur că te-am ajutat să înțelegi textul.

      Ștergere
  5. foarte frumos si bine povestit
    pe mine m-a ajutat forte mult

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc foarte mult pentru aprecieri! Mă bucur că ți-am fost de folos!

      Ștergere
  6. Multumesc foarte mult. Ma ajutat mult.

    RăspundețiȘtergere
  7. Foarte frumos povestita! Ma ajutat la teza de la romana! Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !