Hans Holbein cel Tânăr (1497-1543) a fost un important pictor portretist al vremii, reprezentant al Renașterii nordice.
El a studiat mai întâi cu tatăl său, Hans Holbein cel Bătrân. Grație talentului său precoce, a devenit independent de timpuriu și și-a continuat educația pe lângă umanistul Erasmus. S-a dus apoi la Basel, unde a fost acceptat în ghilda pictorilor, în anul 1519. Aici a primit comenzi pentru picturi murale și de altar, portrete și ilustrații de cărți.
În jurul anului 1527, din cauza Contrareformei, Hans Holbein cel Tânăr a plecat la Londra, unde s-a stabilit definitiv în anul 1532. Erasmus l-a recomandat lui Thomas Morus, al cărui portret l-a realizat în anul 1527. Începând cu anul 1536 a lucrat în serviciul regelui Henric al VIII-lea și s-a orientat cu totul spre portrete, mai ales ale familiei regale, ale nobililor de la curtea regală și ale negustorilor din Liga Hanseatică.
Picturile timpurii ale lui Holbein cel Tânăr prezintă o puternică influență gotică. Atât portretele, cât și celelalte picturi ale sale se caracterizează printr-o distanță rece și o mare precizie a detaliului. În locul frumuseții ideale, preferă fizionomia individualizată, limpede și rece, realismul obiectiv distant și imparțial. Materialitatea flamandă a naturilor sale moarte și a obiectelor cu textura exactă dă evocărilor lui un aspect mai adevărat ca realitatea.
Georg Gisze a fost un comerciant hanseatic provenit din Danzig, ce își desfășura activitatea la Londra. Portretul a fost conceput pentru a fi trimis logodnicei sale din Germania, aşa cum sugerează prezenţa garofiţelor, asociate în mod tradiţional unei promisiuni de dragoste.
Tabloul conţine numeroase informaţii simbolice despre personalitatea modelului. Astfel, se poate reconstrui imaginea unui om plin de viaţă şi cu un rang social înalt.
Placa de pe perete, deasupra capului personajului, îi confirmă identitatea și că portretul i s-a făcut la vârsta de 34 de ani.
Tabloul conţine numeroase informaţii simbolice despre personalitatea modelului. Astfel, se poate reconstrui imaginea unui om plin de viaţă şi cu un rang social înalt.
Placa de pe perete, deasupra capului personajului, îi confirmă identitatea și că portretul i s-a făcut la vârsta de 34 de ani.
Caietul de conturi, cântarul, ceasul de masă de aur, scrisorile unor negustori sugerează că avem în față un negustor de succes.
Vaza cu flori conține un buchet format din garofițe, rozmarin, isop și șofran, simboluri ale unor calități: iubire, fidelitate, puritate și supunere.
Aprofundând studiul simbolurilor din pictură, în fragilitatea vazei venețiene, în bobocii ușor fanați și în trecerea timpului sugerată de ceas, se pot vedea aluzii la efemeritatea vieții. Puritatea cristalului ar putea reprezenta integritatea și transparența caracterului, iar orele care măsoară timpul – simbolul măsurii, al cumpătării.
Cu acest tablou, Holbein nu numai că a atins un punct culminant al dezvoltării sale artistice, dar a creat și una dintre cele mai importante opere ale portretisticii germane. Artistul a îmbinat maniera italiană a formelor monumentale cu stilul nord-european al reprezentării detaliate ( se remarcă, în acest sens, prezentarea cu măiestrie a diferitelor materiale și reflexia variată a luminii pe sticlă, metal, materiale textile etc.).
Cu acest tablou, Holbein nu numai că a atins un punct culminant al dezvoltării sale artistice, dar a creat și una dintre cele mai importante opere ale portretisticii germane. Artistul a îmbinat maniera italiană a formelor monumentale cu stilul nord-european al reprezentării detaliate ( se remarcă, în acest sens, prezentarea cu măiestrie a diferitelor materiale și reflexia variată a luminii pe sticlă, metal, materiale textile etc.).
Portretul lui Georg Gisze, ulei pe lemn de stejar de 97,5 x 86 cm, se află la Galeria de Artă din Berlin.
Iată aici un videoclip cu o colecție de opere ale lui Hans Holbein cel Tânăr.
Și azi "Picătura de frumos" ne duce sa descoperim Arta unui pictor uimitor. Câte detalii! Portrete minunate.
RăspundețiȘtergereMultumesc. O zi frumoasa!
Cu drag! Sunt încântată să văd un vizitator constant al acestei rubrici de Frumos!
ȘtergereSeară plăcută, dragă Ina!
Cate biletele scrise pe acolo! Oare se pot citi? In sfarsit un om pictat uitandu-se spre noi! Imi place cum este realizata matasea. Sunt geniali acesti pictori, cu detaliile exceptionale din imagini. Cred ca nu vom vedea asa ceva la picturile contemporane.
RăspundețiȘtergereMultumesc, draga Zina!
Weekend placut si cu spor!
Suzana, sunt de aceeași părere. În pictura contemporana, ca și în multe alte domenii ale artei și ale vieții, pare că nu se mai pune preț pe detalii și semnificațiile lor.
ȘtergereWeekend plăcut și ție!
Adevarat,unul din cei mai buni si apreciati pictori,din familia sa si din Renasterea
RăspundețiȘtergerenordica.A ilustrat carti celebre ale epocii,traduceri si ilustratii pentru prima Biblie in limba germana.A realizat vitralii si a pictat minunate portrete realiste,
fara idealizari,pline de detalii.Picteaza controversata lucrare "Isus mort in sicriu"
deoarece cadavrul apare atat de real incat multi isi pot "pierde credinta"!
In Anglia picteaza doar portrete,pana la noi ajungand multe reprezentandu-l pe Henric al VIII-lea,curteni,si regine!Opera picturala a lui H.H.se remarca prin
subtilitatea desenului,suculenta culorilor si tusa hotarata a pensulei.Lucrarile sunt
pline de un sarcasm bine strunit,o atenta si fina observare a fizionomiilor,clar
individualizate,surprind prin frumusetea formelor si detaliilor.
importanta lui H.H.in arta germana creste mult,deoarece el a introdus inflorirea
renasterii italiene,fara sa stirbeasca prin asta caracterul ei national.As vrea sa ma opresc putin la unul din cele mai impresionante portrete din pictura Renasterii,
"Ambasadorii",incarcat deintelesuri ascunse si de contradictii fascinante.Nu doar
realismul plin de detalii al tehnicii fara cusur a lui H.este incredibil in sine,dar,
practic fiecare obiect in parte are o semnificatie simbolica.Tabloul este un omagiu
adus desavarsirii personale,dar,in acelasi timp,H.ne aminteste ca succesul din aceasta lume este efemer;indiferent de ceea ce facem,toti avem o moarte:obiectele ce
se afla intre cei doi includ instrumente de navigatie,astrologie si instrumente muzicale,un cadran solar si o carte de rugaciuni;imaginea unui craniu drept memento
mori,in care H.a distorsionat perspectiva si ceea ce pare un scut,prin anamorfoza,
devine craniu !
Cred ca v-am cam plictisit,dar trebuie sa "stim" sa vedem !
Felicitari ,draga Zina,pentru alegere si tratare !
Nu plictisești niciodată, Natalia! Sunt încântată că aflu lucruri noi și că le află și vizitatorii acestui blog. Îți mulțumesc mult!
ȘtergereSănătate și numai bine!
Portia de cultura... Multumim!
RăspundețiȘtergereCu plăcere! Sper că e o porție plăcută! ☺
Ștergere