Jan Davidsz. de Heem (1606-1684), pictor baroc olandez, a
fost un important element de legătură între pictura olandeză și cea flamandă.
Artistul s-a concentrat pe naturi moarte cu flori, cu cărți și naturi moarte
decorative. Picturile lui, ale căror subiecte sunt, de regulă, aranjate în fața
unor coloane, draperii sau peisaje naturale, marchează un punct culminant al
naturii moarte neerlandeze.
În anul 1625 familia s-a mutat de la Utrecht la Leyda,
unde Jan Davidsz s-a căsătorit. După zece ani s-a mutat la Antwerp și aici a
fost primit în ghilda Sf. Luca. Văduv recăsătorit, a revenit în 1667 la Utrecht
și a fost primit după doi ani în ghilda Sf. Luca de aici. Periplul său nu s-a
încheiat decât în 1672, când a fugit la Antwerp din calea înaintării trupelor
franceze și s-a stabilit acolo.
Dezvoltarea și răspândirea în nordul Europei a unui stil
particular de natură moartă pot fi atribuite, fără îndoială, lui de Heem, care
a suferit numeroase influențe de la scenele flamande de piață și de la
alegoriile anotimpurilor.
Pictura ”Masa de desert”, pictură amplă, de mare format,
prezintă o masă cu detalii realiste, cu decorații bogate și colorație
strălucitoare. Ea sugerează limitele pe care și le-a permis Jan Davidsz. de Heem
în a fi influențat de grandiosul stil flamand de naturi moarte. Cu precădere lucrări
ale lui Frans Snyders, Adriaen van Utrecht și Daniel Seghers par să-i fi
influențat orientarea artistică.
Artistul s-a consacrat subiectelor picturilor sale cu o
extraordinară precizie și atenție în prezentarea suprafețelor. Contrastul
dintre lumină și întuneric pune în evidență mâncarea, fața de masă și vesela
prețioasă, în timp ce cadrul arhitectural trece în fundal.
Pictura, ulei pe pânză de 149 x 203 cm, se află la Muzeul
Luvru din Paris.
Iată aici un videoclip cu picturile lui Jan Davidsz. de Heem.
Frumoasa dulce pictura aceasta! :) Nu vad prajituri pe acolo da-n capul meu sunt numai prajituri. Si de la patiseria din apropiere tocmai vine parfum de vanilie!
RăspundețiȘtergereZi frumoasa iti doresc, Zina draga! :)
Eiii, de ce nu vine mirosul ăla din bucătăria ta?... Acum e timpul prăjiturilor. ☺
ȘtergereSeară frumoasă, dragă Diana!
Ce frumos e! Şi foarte interesante detaliile despre viaţa lui.
RăspundețiȘtergereSunt multe de văzut și de descoperit în această pictură, aș putea să o privesc la nesfârșit. Mă bucur că ți-a plăcut și ție!
ȘtergereJan Davidszoon de Heem,un alt reprezentant al "micilor maestri olandezi".Stilul sau
RăspundețiȘtergereopulent,incarcat,cu flori alaturi de crabi,moluste,homari si pasari sau animale vii,
este coplesitor.Si-a dobandit faima prin minunatele reprezentari florale sau de fructe,
cu foarte multe detalii,alegand game cromatice cu gust,in constructia compozitiilor.
Heem a folosit ca un maestru culorile(mostenite de la tata si bunici)si a reusit
transparente neatinse pana la el,cumulat cu mult realism.
In Olanda sec.XVII-lea,natura statica s-a detasat ca gen de sine statator,in arta
plastica;chiar a capatat o mare diversitate,ca:ilustrarea florilor,a meselor incarcat
e de produse,preparate alimentare.Majoritatea pictorilor ce au creat naturi statice
,se incadreaza in tagma"micilor maestri olandezi sau flamanzi"-ospete intinse cu de toate,masute frugale,filozofice,de vanatoare,etc.Explicatii:Olanda a cunoscut in prim
a parte a sec.XVII o inflorire economica si culturala.A devenit un centru comercial
al Europei de Nord;corabiile olandeze brazdau oceanele intre coloniile lor din Asia
si Africa.S-au dezvoltat stiintele si aplicatiile lor.De aceea,cei avuti doreau sa fie "realizati" si in arta.Astfel a crescut mult gustul pentru naturi statice,pentru
odaile din palatele lor,in detrimentul tematicii religioase,mai putin cerute.Asa a
fost nevoie de tablouri,care sa le infrumuseteze habitatul,fara a le da un sens simbolic,ci sa fie doar frumoase,sa fie admirate de "ceilalti".La inceput au fost doar florile,apoi cele cu obiecte de valoare,argint,sticla,grupate pe fete de masa
albe(Klas,Heda,etc.).Apoi,pe la mijlocul secolului,pe masura imbogatirii unora,se vor
picta mese copioase,ospete cu alimente ecsotice,pahare gratioase si diferite bijuterii.Astfel a existat o 'ingustare" in sensul "specializarii" pictorilor olandezi(conform cererii)...Continui altadata,daca n-am plictisit!
Toate cele bune,draga Zina !
Nu numai că n-ai plictisit, dar chiar mă gândesc la o colaborare, dacă ai vrea.
ȘtergereFoarte interesante și binevenite completările tale, dragă Natalia!
Sănătate și numai bine!
Frumoasa imagine! Si imi pare bine ca am ajuns mai tarziu sa citesc si comentariul Nataliei! Detaliile sunt coplesitoare!
RăspundețiȘtergereMultumesc frumos, draga Zina! Toate cele bune in luna care tocmai a inceput! <3
Să știi că și mie îmi pare bine că ai văzut comentariul Nataliei. ☺ Mereu scrie comentarii atât de interesante!
ȘtergereSănătate și numai bine, dragă Suzana!
Scena are o culoare uniformă.
RăspundețiȘtergereFața de masă albă face un pic de contrast.
ȘtergereCitesc cu interes despre Olanda. Azi am facut o incursiune in istoria cultivarii lalelelor in Tarile de Jos.
RăspundețiȘtergereMultumesc!
Cu plăcere!
ȘtergereSă spui când ajungi la istoria cultivării canabisului. :))
Foarte interesantă leție de istoria artei. Câte lucruri putem afla, numai privind un tablou, o creașie a unui artist!
RăspundețiȘtergereNumai bine, doamna Zina! :-)
Putem afla multe despre viața oamenilor din acea vreme și asta mi se pare extrem de atractiv.
ȘtergereSănătate și numai bine!
I enjoyed the fascinating history! Love the painting!
RăspundețiȘtergereI'm glad you liked it, Veronica! I also love painting and I like to share my favorite paintings with others.
ȘtergereStay safe!