Frans Hals (1583 – 1666) pictor olandez de gen, și anume
genul portretistic, și-a petrecut cea mai mare parte a vieții în Haarlem.
În jurul anului 1602 a studiat cu pictorul și scriitorul
Karel van Mander, în anul 1610 a devenit membru al ghildei Sf. Luca, al cărei
conducător a devenit din anul 1644.
În pictura sa, Hals s-a concentrat pe chipul omenesc,
devenind portretist al burgheziei olandeze, dar nu numai al acesteia. A început
în tradiția picturală olandeză a secolului al XVI-lea, dar mai târziu, cu
simțul lui ascuțit de observație și cu marea lui putere de expresie, a
dezvoltat o manieră realistă de portretizare, păstrând un fond baroc. În
lucrările sale, înfățișarea și psihologia personajelor sunt intim legate și
redate cu brio. Opera lui este primul moment de apogeu și în același timp
începutul unui stil național independent în pictura olandeză.
Una dintre principalele opere ale lui Frans Hals este
seria de portrete de gen inspirate de cele ale pictorilor caravagiști din
Utrecht, dar pictate în stil personal. Între ele se află și ”Țigăncușa”.
Artistul a unit pictura de gen și portretul în înfățișarea fetei de țigan cu
expresia feței provocatoare și veșminte impudice. Spre deosebire de practica
vremii, a înălțat natura brută a declasaților prin intermediul
portretizăriiunor fizionomii individuale. În perioada 1620-1630, din care
datează această pictură, motivul figurilor vesele, neîmpovărate și deschise, i-a
folosit și ca o alegorie pentru cele cinci simțuri.
Lucrarea, ulei pe lemn de 58 x 52 cm, se află la Muzeul
Luvru din Paris.
Iată aici un videoclip cu picturi de Frans Hals.
Mulţumesc mult, Zina! Tare-mi plac picăturile tale!
RăspundețiȘtergereTabloul pe care l-ai prezentat nu l-am mai vazut, dar cateva din filmulet da.
RăspundețiȘtergereO tehnica a detaliilor deosebita!
Multumesc mult pentru aceasta intalnire, draga Zina!
Numai bine si senin pe la voi!
Nu stiu daca mai postezi, asa ca iti spun Sarbatori Pascale cu mult senin!
Imbratisari!
Desi impresionistii au pretins ca au descoperit tehnica redarii neromantate a vietii,prin 1870,cu exceptia poate a desenelor si a acuarelelor lui Degas,care redau atmosfera unui bordel,acestia,nici macar nu s-au apropiat de latura intunecoasa,plina desaracie si mizerie a vietii,cu forta si empatia lui Frans Hals.La inceputul carierei sale avea faima unui bautor inrait,care frecventa prostituate si jocuri de noroc,si avea un anturaj format din hoti si alti indivizi de reputatie indoielnica.
RăspundețiȘtergerehals a atins apogeul carierei intre 1620-1630,perioada din care dateaza si"Baiat cu
cu vioara".Expresia spontana,plina de patos a baiatului,care isi ridica privirea cu un amestec de speranta si teama,par surprinsa in miscare.Acest lucru este subliniat si mai mult de tusele apasate de unghiul figurii,in diagonala fata de panza.aceste elemente explica de ce este portretul atat de dinamic si de seducator pentru contemporanii sai si,mai apoi,pentru impresionisti,care i-au restabilit reputatia.
Desi a fost pictor,negustor de arta si restaurator de succes,fiind foarte cautat si
chiar devenind chiar presedinte al breslei pictorilor din Haarlem!
Sunt multe de spus.draga Zina !
De asta îmi plac mie atât de mult comentariile tale! Aduc și mai multă lumină asupra subiectului, întotdeauna cu detalii noi și interesante. Mulțumesc!
ȘtergereSănătate și numai bine, dragă Natalia! ♥
E atat de reusit portretul incat am sentimentul ca-i pot citi povestea vietii pe chip. :)
RăspundețiȘtergereWeekend linistit iti doresc, Zina draga! Pastele cu bucurie sa va fie, si senin in suflet!
Așa este, e foarte expresiv.
ȘtergereUn Paște liniștit, dragă Diana!