24 ianuarie 2020

PICĂTURA DE FRUMOS (59) Artemisia Gentileschi. Iudita îl decapitează pe Olofern. 1620


Artemisia Gentileschi (1593 Roma – 1651 Napoli) este una dintre cele mai cunoscute pictorițe ale vremii sale, opera ei încadrându-se în curentul baroc.

A studiat pictura întâi cu tatăl ei, Orazio Gentileschi. El a familiarizat-o cu arta lui Caravaggio. După aceasta, a studiat cu Agostino Tasso.  În anul 1640 a plecat la Florența, unde a cunoscut mari succese și a devenit membră a Academiei de Arte plastice. În anul 1620 a revenit la Roma, dar s-a stabilit până la urmă la Napoli, în anul 1628, unde a realizat aproape numai picturi bisericești convenționale sub influența pietății solemne ce domina în oraș.
Pentru o scurtă perioadă de timp a activat la curtea Angliei, pe la sfârșitul anilor 1630. Artemisia Gentileschi a pictat scene puternice și pasionale în care elementele psihologice sunt transferate expresiv în reprezentări dramatice.
Artista a ilustrat tema Iudita și Holofern, din Vechiul Testament, în numeroase lucrări, fără a picta de fiecare dată actul criminal.
Trimis de Nabucodonosor, regele Asiriei, în războaie de cucerire, generalul Olofern sau Holofern a ajuns să asedieze cetatea evreiască Betulia. Pe când bătrânii cetății erau gata să predea cetatea, tinerei văduve Iudita sau Judita îi veni o idee. Se duse la Olofern în tabără, acesta o plăcu și o pofti să participe peste câteva zile la un ospăț. Iudita se duse însoțită de o slujnică credincioasă și îl îndemnă mereu pe Olofern să bea. Până la urmă, bărbatul adormi, iar Iudita îi luă sabia și îl decapită. Concetățenii ei atârnară capul de zidurile cetății, înspăimântându-i pe asirieni, care se retraseră.
În lucrarea de față decapitarea generalului asirian este înfățișată cu acuratețe. Pentru a nu submina credibilitatea Iuditei, Artemisia Gentileschi nu o prezintă ca pe o frumusețe angelică, idealizată. De altfel, spre deosebire de confrații ei bărbați, ea nu prezintă figurile feminine dintr-o perspectivă voyeuristă. Oribila întâmplare nu este nici ea exagerat înfățișată, ci apare mai degrabă realist. Artista atinge expresivitatea dramatică prin intermediul contrastelor de clar-obscur și prin efectele de lumină strălucitoare.
Pictura, ulei pe pânză de 170 x 136 cm, se află la galeria Uffizi din Florența.
Iată aici un videoclip cu lucrările Artemisiei Gentileschi, ales de mine, și aici unul recomandat de Natalia.

6 comentarii:

  1. Artemisia Gentileschi abordeaza subiectul intr-o maniera foarte inedita si explicita.
    Desi influientata de Caravaggio,interpretarea ei este departe de anodina lui tratare a subiectului.Membrele personajelor pornesc din si inspre capul care devine astfel centrul voit al unui semicerc in care se desfasoara actiunea,excelent luminata.
    Rochiile bogate,in stil baroc si modul de redare a panzeturilor si a pielii,arata
    deplinatatea talentului artistei.Relatarile textelor si filmele recente leaga aceasta
    pictura de biografia Artemisiei(ce spuneam anterior)violul ,si mai ales,supliciul
    procesului.Doar acum a inceput sa fie apreciata ca o mare pictorita a barocului !
    Tainice descoperiri de mare valoare,draga Zina !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru comentariul care lămurește și mai bine lucrurile, ca de obicei! ☺

      Ștergere
  2. Parca sunt si mai luminoase. Deosebite picturi. Le vad pentru prima data!
    Multumesc, draga Zina! Un weekend placut!

    RăspundețiȘtergere
  3. Am mai aflat despre o artistă despre care nu știam chiar nimic. Atât de dramatică scena biblică pe care ne-ați prezentat-o aici.
    Sărut mâna, doamna Zina! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt atât de mulți artiști mari pe care nu îi cunoaștem... Păcat că la școală nu se fac opționale de istoria picturii sau a artelor, nici învățătorii și diriginții nu se îndeasă cu vizitele prin muzee. Despre părinți, nu mai zic. Rarisim am văzut vreun copil cu mama sau cu tata intr-un muzeu.

      Numai bine, Alex!

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !