29 noiembrie 2019

PICĂTURA DE FRUMOS (53) Jean Fouquet. Etienne Chevalier cu Sf. Stefan. 1455



Jean Fouquet (1417 – 1480 Tours), pictor al renașterii franceze, a fost unul dintre cei mai cunoscuți pictori ai timpului său.

Arta lui a fost influențată atât de pictura flamandă și de frații Limburg, cât și de sculptura monumentală franceză. A cunoscut lucrările lui Masaccio și Andrea del Castagno în timpul călătoriilor lui prin Italia, în jurul anului 1448, care au avut de asemenea un impact asupra stilului lui.
Când a revenit la Tours, artistul a întemeiat un mare atelier. În 1475 a devenit pictor al curții regelui Ludovic al XI-lea. A realizat ilustrații de carte, panouri și picturi pe sticlă și email pentru Etienne Chevalier, trezorierul regelui.
Fouquet a combinat elemente ale artei din nordul și din sudul Europei într-o manieră individuală și a dezvoltat stilul realist al picturii renascentiste.
Pictura Etienne Chevalier și Sf. Ștefan, ulei pe lemn de 93 x 85 cm, este un panou ce reprezintă jumătatea stângă a dipticului Melun, destinat mormântului lui Chevalier din biserica Notre-Dame din Melun. În timp ce portretul lui Etienne Chevalier respectă canoanele picturii tradiționale din Flandra, sfantul și arhitectura sunt reprezentate în manieră italiană. Cartea și piatra ascuțită din mâinile sfântului simbolizează martiriul acestuia.
Sfântul Ștefan a fost unul dintre primii evrei greci care s-au convertit la creștinism și a fost primul martir creștin, fiind ucis cu pietre de evreii care nu acceptau să propovăduiască credința în Iisus Hristos și Evanghelia.
Pictura se află la Muzeul de Artă din Berlin.
Iată aici un videoclip cu picturile lui Jean Fouquet.

8 comentarii:

  1. Foarte frumoase picturi iar. Naturaletea portretelor e impresionanta. :) Multumesc mult, iar doamna Zina pentru picatura de frumos. :) Un weekend frumos sa aveti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare drag, Ina! Dacă nu pot să creez Frumosul, măcar să-l răspândesc pe cel creat de alții. ☺

      Weekend frumos și ție!

      Ștergere
  2. Cand vad cum se picta in acele vremuri! Cata dragoste pentru detalii, desi nu stiu daca asta era, sau pur si simplu se dorea infatisarea realitatii perfect, sau chiar imbunatatit! Si toate figurile sunt triste, ceea ce ma face sa ma bucur ca 'vorbim' acum! :D
    Un weekend minunat draga Zina! Si LA MULTI ANI de Ziua noastra Nationala! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că era aspirația către perfecțiune, o perfecțiune în care detaliile aveau un loc important.
      Weekend minunat și ție, dragă Suzana! LA MULȚI ANI României și românilor! ♥

      Ștergere
  3. Apreciez in mod deosebit scoaterea "la lumina" a acestui pictor,uitat pe nedrept cateva secole;in secolul al XIX-lea a fost pretuit din nou,datorita interesului
    reprezentantilor romantismului pentru arta franceza a secolului al XV-lea.Un realist al
    renasterii franceze,Fouquet,portretist,miniaturist,design-er de tapiserii,scrie,prin
    pictura-istorie:miniaturi ilustrand Biblia,"marea cronica franceza",comandata de Carol al VII-lea,bijuterii in miniaturi ale "Antichitatii Iudee",cu scene de lupta,
    respectand in compozitii "numarul de aur"(Cucerirea Ierusalimului).Dar si in "Pieta",
    "Punerea in mormant"si Dipticul din Melun(ilustrat de tine),"Fecioara cu pruncul",
    "Portretul lui Carol al VII-lea" si multe altele,este o daruire a lucrului perfect.
    Inchei cu admiratia micutului Autoportret,de 6,8 cm.,in email !
    Multumesc pentru delectare,draga Zina !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu mulțumesc pentru interesantele completări, dragă Natalia!

      Ștergere
  4. Lucrarea este absolut superba. Dar oamenii par obositi si tristi... Nu?
    :)
    Imbratisari cu mult drag :*

    RăspundețiȘtergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !