5 octombrie 2018

CITATE FAVORITE (50) ”Vraciul” de Tadeus Dolega Mostowicz


”- Nu, eu nu pozez. Eu sunt carierist, nu neg. Dimpotrivă. Mă laud de câte ori am ocazia. Când eram încă student mi-am propus să fac carieră, și fac consecvent. La noi, în mod ciudat, toată lumea îi condamnă pe carieriști. Cuvântul acesta a căpătat un sens peiorativ. În fond, ce înseamnă să faci carieră?
Înseamnă să folosești toate atuurile cu care te-au înzestrat natura, mediul, educația, instruirea,
pentru a aplica în practică toate aptitudinile, priceperile, inteligența și energia. Cine nu știe să facă uz de condițiile pe care le are, acela le irosește. E un risipitor și un nătăfleț. Firește, sunt și carieriști necinstiți, așa cum sunt și boxeri necinstiți, care folosesc în luptă mijloace nepermise. Dar asta e altă chestiune. Eu, spre exemplu, am cea mai mare încredere în carieriști, fiindcă știu că nu mă dezamăgesc, pentru că au ambiție, au vigoare, pentru că vrând să-și asigure condițiile cele mai favorabile, le asigură și cauzei pe care o slujesc.”
Iată însă și reversul medaliei
”Era o dimineață senină, însorită. Pe acoperișul caselor se așternuse un strat gros de zăpadă, crengile copacilor se aplecau sub greutatea omătului. Tabloul care se înfățișa privirii părea sărbătoresc în albul și în lumina lui, părea că zâmbește cochet și ispititor cu liniștea lui pufoasă și intimă.
Profesorul Dobraniecki stătea și privea această întindere imaculată. De atâta vreme nu mai fusese la țară. În prima clipă peisajul acesta i se păru ceva artificial, un decor exagerat de realist. S-au scurs câteva minute până când a redescoperit în memoria sa vechile senzații, vechile contacte cu acest univers, vechile legături… Doar se născuse la țară, își petrecuse la țară copilăria și primii ani ai tinereții…
- Și aceasta este o amnezie, își spuse. Trăind la oraș, omul uită acest univers. Intră în ritmul bolnăvicios al carierei, al muncii, al cursei… Și nu mai știe că există o asemenea vreme, o asemenea liniște… un alt tărâm.”

Deși pare la prima vedere un roman de dragoste împletit cu elemente de roman polițist, ”Vraciul”, urmat de ”Profesorul Wilczur” este străbătut ca de un fir roșu de ideea carierei. Carierismul, în sensul înalt și pozitiv, profesorului Wilczur, al doctoriței Kanska, doctorului Kolski, este opus carierismului rapace, gata să calce pe cadavre, al doctorului Dobraniecki. Întrebările ce s-au conturat după ce am recitit aceste două romane sunt: mai sunt preocupați tinerii de formarea unei cariere? ce tip de carierism este promovat în societatea noastră?...


În fiecare zi de luni vom păși în noua săptămână cu mintea limpezită și cu sufletul pregătit pentru tot ceea ce vom întâmpina. Nu numai atât, dar ne vom cunoaște mai bine și ne vom împărtăși ceea ce gândim, căci știut este că omul alege din lecturi gândurile care se potrivesc cu ale sale.
Înscrie-ți în tabel numele și linkul postării. Scrie un comentariu cât de mic la postarea mea și vizitează-i și pe ceilalți înscriși, cu comentariul de rigoare. De altfel, serialul are sloganul ”Click&Comment Monday” ! Distribuie pe rețele articolele care îți plac!
Serialul ”Citate favorite” a apărut în urma colaborării cu Ella.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !