Jaume Huguet (1415-1492) este unul dintre remarcabilii artiști spanioli ai Renașterii Timpurii și, în același timp, este considerat – împreună cu Bernardo Martonelli – cel mai important pictor din Catalonia din a doua jumătate a secolului al XV-lea.
A studiat cu unchiul lui, pictorul Pedro Huguet, care a trăit la Barcelona în jurul anului 1434. Prima referire oficială la Jaume Huguet datează din 1448, la Barcelona, unde a locuit permanent, cu excepția unor mici perioade de ședere la Tarragona și Saragossa în anii 40.
Prin intermediul pictorului Luis Dalmaus, artistul a făcut cunoștință cu pictura naturalistă a lui Jan van Eyck, a cărui influență este evidentă peste tot în opera pictorului spaniol. Jaume Huguet a lăsat o operă cuprinzătoare cu ajutorul celor din marele său atelier.
Sfântul Vincențiu a trăit în Spania, în secolul al III-lea d.Hr. Fiind diacon al bisericii din Zaragoza, a murit ca martir în timpul prigoanei lui Dioclețian. El a fost dus în lanțuri la Valencia, în fața guvernatorului Dacian, fiind chinuit cu cruzime, apoi ars pe rug. Împreună cu Sf.Ștefan și Sf. Laurențiu, el este unul dintre cei trei diaconi de seamă ai bisericii paleocreștine.
”Sfântul Vicențiu pe rug” este un panou ce făcea parte din altarul principal de la biserica Sf.Vincente din Sarria, lângă Barcelona. Altarul a fost dezmembrat în secolul al XVII-lea. Pictura, cu numeroasele sale figuri, inclusiv îngeri care încearcă să stingă focul cu apă, arată într-un mod impresionant inovația lui Huguet și bucuria totală a narațiunii. Compoziția se caracterizează printr-un efect spațial al prezentării și prin descrierea naturalistă a personajelor. Fundalul auriu este tipic pentru creațiile lui Huguet de după 1450. Asemenea fundaluri satisfăceau gusturile conservatoare ale patronilor pe care ghilda meșteșugarilor din Barcelona îi deservea.
Lucrarea, tempera pe lemn de 166 x 93 cm, se află la Barcelona, în Muzeul de Artă al Cataloniei.
Iată aici unicul videoclip pe care l-am găsit cu lucrările lui Jaume Huguet.
Multumim pentru portia de frumos! :)
RăspundețiȘtergereCu mare drag, Laura!
ȘtergereNu stiu de ce, sunt artisti asa mari si eu nici macar n-am auzit. Cel mai reprezentativ pictor catalan al Renasterii mi-era total necunoscut. Acum l-am aflat si multumesc pentru asta. :)
RăspundețiȘtergereO zi buna!
Ina, căutând ce să vă prezint în fiecare săptămână, am descoperit și eu mulți pictori mari pe care nu îi știam. Mă bucur de aceste descoperiri la fel ca și voi. ☺
ȘtergereSeară plăcută!
Interesant, multumesc pentru informatie!
RăspundețiȘtergereCu plăcere, Corina!
ȘtergereȘi mulțumesc pentru vizită, Corina, chiar dacă a avut doar scop publicitar...
ȘtergereUn nou pictor si pentru mine! Interesanta compozitie. Ma intreb la ce se uitau asa atent. Oricum, ideea de rug m-a oripilat intotdeauna. Nu pot sa evaluez corect cu cat timp evolutia lumii a fost data inapoi in acele perioade negre.
RăspundețiȘtergereMultumesc, draga Zina pentru noua lectie. Un final de saptamana frumos!
Cu mare drag, Suzana! Weekend minunat!
ȘtergereMerita a fi cercetate lucrarile acestui pictor !Ma voi opri la pictura "Biciuirea lui
RăspundețiȘtergereIsus".In anii 1400,Catalonia si,in special,Barcelona,au trait vremuri de glorie in
arta,initiatorul acestui reviriment artistic fiind Jaume Huguet.El a ramas cunoscut
pentru extraordinarele sale icoane de altar,precum cea pe carw o prezint,specifice
bogat decoratei arte religioase a scolii catalane,in acea epoca.Isus este batut,
inainte de a fi condamnat la moarte,prin crucificare.Cel care a pronuntat sentinta-
guvernatorul roman al Iudeei,Pilat din Pont-este asezat pe un tron impunator,in dreapta picturii.J.H. a realizat opera in culori stralucitoare,plina de detalii rafinate-de la gresia de pe podea,la tronul si vesmintele lui Pilat.Compozitia prezinta o simetrie bine construita-pozitia centrala a lui Isus,flancat de doi oameni
care-l bat si doi ingeri mici la picioarele Sale,dalele de gresie,sirul de bolti din
spatele lui Isus si imaginea de la distanta a dealurilor.In intregul lui
lui efectul are un rol decorativ,ca o tapiserie.Cromatica,aproape alba,scoate in evidenta puritatea lui Isus si a ingerilor,in contrast cu o dominanta rosiatica a
personajelor "negative".Marginile mai sunt decorate cu imagini reprezentand vulturul,
leul,ingerul si taurul-simbolurile evanghelistilor Sf.Ioan,Sf.Marcu,Sf.Matei si Sf.
Luca.
Pictura defineste,alaturi de celelalte-stilul Catalan.
Da,avem ce vedea,draga Zina !
Mulțumesc foarte mult pentru ”completările specialistului”. Sunt foarte utile pentru descifrarea sensurilor picturii.
ȘtergereSănătate și numai bine, dragă Natalia!
Such dark times. And we complain about a lockdown.
RăspundețiȘtergereI'm so grateful to you for introducing me to this interesting facet of history. Thank you Zina. Have a good rest of the week.
Indeed, if we thought about what our forefathers experienced at different times in history, we would know how to appreciate more accurately the time we live.
ȘtergereHave a great day, Natasha!
Rugul este așa de mic, încât pare că îi fac baie la picioare...
RăspundețiȘtergereÎntr-adevăr. Alte proporții, altă perspectivă, la vremea aceea.
Ștergere